Ekonomi

Påminnelsavgift uppräknad på fakturan?

Hej Alla
En liten fråga angående påminnelseavgift. Jag jobbar med SPCS och använder deras lagerdel, varför det förenklar att använda fakturering i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ombildning av enskild firma, vinstfördelning

Har funderingar på att ombilda min enskilda firma till ett HB och dela ägarskapet med min hustru. Syftet är att dra ner min inkomst och öka hennes. Är...

Abonnemang som företag eller privatperson...

Ursäkta att jag bara skriver massa frågor hela tiden. Har letat men inte hittat svaren och vill inte göra något dumt såhär i min företagsstart.

Kategori: Inköp

Verifikat korrekt men fel i momskontrollen

Vi har sålt en lastbil -är inte bilhandlare- och bokfört försäljningen enligt experter (revisorn hjälpte mig, så det borde ju vara rätt). Nu får jag e...

Bokföringsfråga gällande familjedaghem

Hej

Jag driver ett familjedaghem. Jag har Enskild firma. Jag får en "barnpeng" från kommunen samt en omkostnadsersättning som är för mat, slita...

Förlängt räkenskapsår - vilket år gäller vid prel skatt bet?

Den enskilda firman startades i slutet av förra året med förlängt räkenskapsår och nu i februari skedde den första prel skatt betalningen.

Vil...

Starta eget (Aktiebolag)

Hej!
Jag är i tankarna att starta eget företag (Aktiebolag) inom personligassistans.Min fråga är hur gör jag för att registrera företag,måste man g...

Köp av fastighet, frågor om lån och räntor.

hej.

Vi är 9 killar som är intresserade av att tillsammans bilda en ekonomisk förening och genom den köpa en fastighet.

Vi har nu äntlig...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

(hjälp)räkneskapsår för enskild bolaget :confused

Har läst på kort om vad räkneskapsår innebär för ett enskilt bolag , och kommer läsa på ytterligare för att jag ska förstå det hela . Men tills...

Bokföra visitkort

På vilket konto har ni bokfört inköp av visitkort?  :-[

Tack.

AB eller Ekonomisk förening?

Håller på och startar upp ett åkeri och funderar över bolagsform, eller rättare sagt hängt upp mig mellan AB eller ekonomisk förening, har tidigare ha...

Ska vi snacka finanskrisen?

Hur kommer det sig att ingen tagit upp den än?

Hur är det för er där ute? Hur märker ni som har företag av den och hur märker ni som ska starta...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Att bokföra privat allkonto

Jo, det är såhär att när jag startade mitt företag förra våren, så gick jag fortfarande på gymnasiet. Skaffade heller inte direkt ett speciellt konto...

Ta betalt för moms inom eu, import

Hej, ska köpa in ett litet mindre parti från ett litet företag i England.
Företaget säljer både till privatpersoner och för företag och jag hade tä...

Förutbetald leasing

Jag har en enskild firma och jag leasar en bil. När jag tog ut den så betalade jag 30 000 kr i första förhöjd avgift och då bokade jag det mot konto 1...

AB - köpa inventarier av sej själv

Hej, jag ska precis starta upp ett AB, har inget tidigare bolag i nån form men har en massa utrustning som jag köpt privat som jag kommer att använda...

Nära konkurs...

Hej, Ny här.. villrådig...

Har drivit mitt företag i över 3 år nu... Mycket motvind med kunder som inte betalar osv.. ligger ute med 500'...

Presentförpackningar

Jag letar efter en leverantör av presentkartong.
Mått som ett A4 eller A5 och inte tjockare än 3 cm.
Gärna färgade eller tryckt mönster.
Vill...

Bokföra skatteinbetalning

Min F-skatt är 2550 kr /mån.
Hur ska jag bokföra den om jag inte har betalat den genom att sätta in pengar på skattekontot? Det har funnits pengar...

Två frågor gällande nyregistrerad enskild firma...

Hej,

Tänkte försöka få svar på två frågor som jag har...

1. Mitt registreringsbevis från Skatteverket anger att min F-skatt och moms gäl...