klantigaste felbokningen nånsin?

2
Jag är, som ni kommer att förstå,  nybörjare på detta med bokföring. Startade AB 1/4 i år och måste snabbt komma igång med bokföringen. Fick tips från banken om E-bokföring och slog till direkt. Jag har aldrig jobbat med hela bokföringen i något annat program så jag har inget att jämföra med. Men det låter ju vettigt att utgå från 1930 som konteras automatiskt så fort en bankhändelse sker. Så behöver man bara välja motkonton hela tiden.
Ja, så jag missade ju en massa i början, med periodiseringar, och att stämma av konton varje månad.....
När jag tyckte jag började få flyt på konteringarna visade det sig att programmet inte alls alltid ville skriva de kontona jag knappat in, utan ibland drog till med något helt annat. Så det blir till att kolla skärmen noga innan man godkänner en verifikation.
Och detta missade jag rejält i juni, vilket jag upptäcker först nu i oktober!:
En faktura från revisorn på 15750:- avseende konsultationer t.o.m.maj har jag lyckats boka som
5040 Porslin och köksutrustning! ???
Bra gjort va?
Dessutom har jag bokat ingående moms 62:- istället för 3150:-!!
Hittade detta bara för att jag tyckte saldot på 5040 var lite väl högt och gick in och kollade..
Hur i hela glödheta rättar jag detta nu, med momsen framför allt?
Min redovisningskonsult har fått samma fråga, men inte svarat än. Hon ligger antagligen sömnlös på nätterna....Hon kostar 350:-/tim, så nu vill jag se många bra gratissvar på detta, så jag kan avstyra hennes resa in i väggen...

Dessutom vill jag gärna se fler kommentarer om e-bokföring, är det bara jag som tycker det är svårt att styra inmatningarna, och som tycker autokonteringen föröker luras för ofta?

Sen vill jag ju utmana er till titeln "klantigaste felbokningen", förstås, kom igen nu, erkänn :giggle

Detta är mitt första inlägg, men jag har läst nästan alla andra och lärt mig massor! Vad mycke snälla människor det finns, som delar med sig av sin kunskap, utan att bli sarkastiska när nybörjare frågar. Underbart! :bravo

[email][/email][email][/email]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.