Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Medlem
21

Ange exakt vad i faktura?

Läste i ett inlägg nedan att man bl.a. ska ha följande med i sin faktura:

• Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller
undantag, enhetspriset exklusive moms, samt
eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte
ingår i enhetspriset.

Då undrar jag ... om jag sålt 3 produkter som går på 25% moms, och 3 produkter som går på 12%, måste jag då räkna samman och skriva ut en "exkl-moms-summa" för varje "momssats-grupp"?

Eller räcker det att för _varje produkt_ skriva ut vilken momssats som gäller, samt respektive "exkl-moms-pris"?
(Och sen förstås räkna samman ett totalt momsbelopp, samt ett totalt "exkl-moms-belopp" och slutligen ett totalpris.)
Medlem
17
I specificeringen av fakturan borde det ju framgå vilken momssats som tillämpas. Sedan i summeringen kan du ju summera den totala momsen alt. de olika momssatserna för sig.
Det sker lite olika idag beroende på vilket system man använder.
Använder du ett faktureringsprogram brukar detta skötas automatiskt för att följa gällande lagar.
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
Medlem
21
Ok tack.

Då undrar jag om följande uppställning är korrekt (se bifogad bild), med tanke på rabatten. Jag kom alltså överens med dem om att det uppdrag nr 2 gjordes kostnadsfritt.
Eller ska rabatt skrivas på nåt annat sätt, eller utan moms eller.. ja ni fattar..

Medlem
17
Ser helt okej ut!!
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.