Ekonomi

Vilka bidrag finns att söka?

Hejsan!

Är 20 år gammal och skall starta företag. Det jag undrar är vilka bidrag som finns?

Starta nytt bidrag, från arbet...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Nystartad AB

Hej

Har precis öppnat ett AB och köpt Visma bokföringsprogram. En dum fråga :-[ trots att jag någorlunda kan löpande bokföring men hur börjar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Krav på bokföringsprogram

Är det någon som vet vilka krav som måste uppfyllas i ett bokföringsprogram (faktura/order/offert/avtal/reskontror/bokföring)? Myndigheter, certifieri...

Bokföring när jag säljer på kommision

Jag köper in varor från ett land utanför EU från en privatperson och säljer de sedan via kommission på ett annat företags webbplats.
Jag gör så att...

omvänd skattskyldighet

Hello!
I'm new on this forum and in Sweden also, so don't blame me much for writing in eglish since I've got a serious question.
...

Bokföra biljettförsäljning, hur?

Kommer inom en snar framtid starta upp ett företag som delvis kommer att jobba med biljettförsäljning. Vi kommer att sälja biljetterna direkt till kun...

revisionsbyrå i Lettland

Hej!
Vi är den revisionsbyrå i Lettland, som arbetar med svenska företag, för att underlätta och minska skatten. Om du är intresserad så kontakta...

betalning till vem?

Hej hej,

försöker få ordning på bokföring men dykt upp problem. Det har skett vissa betalningar, avbetalningar, till inkassobolag. Problemet är...

Bokföring av försäljning inventarie, momsproblem

Hej, jag få inte momsen att stämma när jag bokför försäljningen av inventarier.

Har bokfört så här, enligt "Redovisa Rätt"
Konto    Debet ...

Periodiserings samt Expansionsfond

Hej

Vid förra årets deklaration fick jag hjälp av en revisor. Hon skrev ett belopp i ruta R34 (avsättning till periodiseringsfond...

nolla mot eget kapital

Hej, jag har förstått att jag som sista åtgärd eller första på året ska nolla konton 2012,2013,2018,2019 mot 2010. Jag förstår bara inte hur.

S...

Bokföra bilköp av privatperson

Hej!

Har köpt en liten transportbil (lastbilsreg.) av en privatperson, pris 26.000. Nu är jag lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Naturli...

Hur får jag bort gammal moms?

Hej!
Har EF med kontantmetoden och årsredovisning på moms.

Efter förra årets deklaration bokförde jag aldrig någon betalning av momsen så de...

2999 Observationskonto med IB

Hej,

efter 2008 års bokslut har jag fortfarande några funderingar om några konton. Enskild Firma.

FRÅGA 1:
2999 Observationskonto....

Momsen

Jag i startgroparna av att starta ett företag med inriktning att sälja cd skivor med Elvis Presley och alla mina leverantörer kommer att finnas inom E...

fråga angående skattedeklaration

Jag har två utgifter jag inte är helt säker på hur jag ska fylla i vad gäller moms.

Det ena är 750 kr hos swedbank för bankgiro anslutninig och...

fråga om momsdeklaration

Hej, jag registrerade min firma 09-mars och skall nu skattedeklarera mina inköp\försäljning.
Nu när jag sitter här med pappret blir jag lite funder...

Hur göra? Lån Egen insättning/Eget uttag HB

Hej!

Har ett nystartat handelsbolag och sitter i följande situation, jag behöver köpa in en dator i verksamheten för 30".
Dessa pengar finns...

Bokföra mot lagret

Hej!

Jag har lärt mig att vid t.ex. ett inköp av varor på, låt säga, 100 000:-, så bokför jag det direkt mot lagret för att få ett resultat som...

Program till att göra bilder/annonser till e-butiken

Annonser som man ser i tidningen/nätet ser alltid så proffsiga ut och jag antar att de görs med dyra proffsiga program.

Är det någon som vet vi...

Kategori: Inköp