2007 eller 2008 års bokföring?

91
Hej

;D

Jag sitter med sista fakturan på förrådet och blir lite fundersam över att Grundhyran är för perioden 20080101-20080131 och räkningen skall betalas senast 20071231



Min fundering är om denna räkning skall läggas in i bokföringen för år 2007 eller skall den in i 2008 års bokföring?  ???



Tack på förhand



Allhjälpen i Umeå
www.allhjalpen.se
1324
2
När du betalar så sätter du halva summan på Lokalhyror (ex 5010) som vanligt. [br][br]Den andra halvan sätter du på förutbetalda hyror (1710)[br][br]Sedan nästa år bokför du en omföring från 1710 till 5010. [br][br]Sedan bör man ju tänka på att man får fakturor nästa år som gäller detta. (ex telefonsamtal). [br]Dom "parkerar" man på 2990. Man behöver ju inte göra bokslutet direkt så man kan lägag in dessa när man väl betalar räkningen i ex feb. [br][br]Hans[br]
91
Tack för svaret. Men menar du att man inte har denna avgift till fullo antingen år 2007 eller 2008?[br][br]Jag tycker att då avgiften gäller 2008 så borde ju alt läggas in på konto 5010?[br][br]Varför krångla till det så? :OMG[br][br]Är det verkligen så här krångligt?[br][br]Mvh
www.allhjalpen.se
1324
2
Jo så skall man gör i bokföringen. Detta kallas periodisering. [br][br]Har själv varit kassör i en förening ett antal år och just periodiseringen är en av årest största jobb.  Här är det ju viktigt då medlemmarna kanske flyttar in/ut vid årsskiftet så då bör det stämma. [br][br]Jag vet dock inte vad SKM säger om att låta dessa periodiseringar ta ut varandra (jan hyran i dec och dec kostnader i januari). . Jag har alltid gjort enligt "kokboken".  [br][br]Hans[br]
589
1
[quote author=hfohrman link=topic=3279.msg15047#msg15047 date=1197923749][br]När du betalar så sätter du halva summan på Lokalhyror (ex 5010) som vanligt. [br][br]Den andra halvan sätter du på förutbetalda hyror (1710)[br][br]Sedan nästa år bokför du en omföring från 1710 till 5010. [br][br]Sedan bör man ju tänka på att man får fakturor nästa år som gäller detta. (ex telefonsamtal). [br]Dom "parkerar" man på 2990. Man behöver ju inte göra bokslutet direkt så man kan lägag in dessa när man väl betalar räkningen i ex feb. [br][br]Hans[br][br][/quote][br]Varför ska halva hyran kostnadsföras 2007? Nä, det går inte.[br][br]Hela hyran gäller januari 2008. Om du betalar innan årsskiftet måste du bokföra innan årsskiftet, men kostnaden SKA (här finns ingen valmöjlighet) hamna på 2008. Alltså måste den periodiseras, dvs läggas som en förutbetald kostnad på konto 1710 (den hamnar alltså i bokslutet som en tillgång, hyresgivaren är ju skyldig dig hyran, tills du har använt den). Efter årsskiftet görs en verifikation där du krediterar konto 1710 och debiterar konto 5010. Men som sagt, HELA hyran för januari, inget annat.[br][br]Nu vill jag inte vara elak, men om du tycker det här är krångligt så bör du nog gå en bokföringskurs. Det här är nämligen ganska grundläggande i bokföring, att kostnader hänförs till den period de hör. Det finns undantag (t.ex. reklamkostnader, pensionskostnader), men generellt ska kostnader och intäkter periodiseras vid årsskifte.
1324
2
Jag måste ha läst som "f... läser b..."[br][br]Blandade nog ihop datumen. Jörgen har helt rätt. Jag svarade som om hyran innehöll kostnad för december och januari. [br][br]Hans[br]
589
1
:D[br][br]Förstod nästan det, hforman.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.