Avregistrering av handelsbolag

22
Hej,



Jag och min fru har ett handelsbolag som haft ytterst liten omsättning under 2006. Vi båda har idag bra anställningar men min fru funderar starkt på att säga upp sig från sin tjänst som försäljningschef på ett känt bolag (nyss tillbaka från sin sjukskrivning av utbrändhet). Under en period kommer hon riskera att behöva nyttja A-kassan (efter 45-dagars karens) och för att inte stula till det mer än nödvändigt så funderar vi på att avregistrera handelsbolaget.

Senare kan det komma bli aktuellt med att starta ett bolag igen, beroende på vilka vändningar det tar i framtiden.



Bolaget har mindre än 10 KKR på banken och lite mindre tillgångar (skrivare, kamera) och inga skulder.



Hur avvecklar/avregistrerar man ett handelsbolag på bästa sätt?
/ Jocke
22
Inga tips/idéer/tankar??? [br] [br]Dessutom kom jag på att kamera/skrivare m.m. är bokfört som direktkostnad, ej inventarie (tror det var som kontorsmaterial). Finns inga andra tillgångar än de pengar som finns på kontot, men vi har gjort egna insättningar och bolaget har en skuld till oss.
/ Jocke
22
Hej,[br][br]Lyfter frågan igen och vore tacksam om någon kunde kasta lite ljus på den?
/ Jocke
589
1
Du lär få göra en deklaration till. [br][br]Avregistrera bolaget. Ring Skatteverket om detta, de vet vad som krävs och kan skicka dig blanketter.[br][br]Vinsterna i Handelsbolaget har du redan skattat för privat (lite beroende på hur deklarationen ser ut, men om du inte har några periodiseringsfonder eller expansionsfonder kvar så har du skattat för vinsterna), så pengarna borde inte vara några problem att helt enkelt flytta över till privata konton. [br][br]Om nu balansräkningen ser ut så här:[br]Bankkonto debet ca 10 tkr. Eget kapital kredit 10 tkr.
1324
2
Om du inte har inventarier i bolaget utan bara andra saker som ex skrivaren och kamera så kan du nog bara "slänga" dessa. [br][br]Sedan avregar du hos bolagsverket och skatteverket. A-kassa vill gärna ha ett bevis på att det är avregistrerat på båda ställen. [br][br]Hans
2360
37
Jag vet inte hur A-kassan ställer sig till vilande företag i ert fall för i så fall är det dumt att avreg. det. Har ni fodringar så ska dessa regleras och uppstår underskott så kan man spara det, så är det iaf i enskild firma i annat fall får det dras mot inkomst av tjänst vid upphörande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.