Dela på en maskin

16
Hej!

Jag och en annan företagare (båda med enskilt bolag) ska köpa en gemensam maskin. Vi ska alltså dela på den lika. Den kostar 50 000kr i inköp ex. moms

Finns det någon som vet hur vi ska betala och bokföra detta mellan oss?
Kan jag fakturera honom 25 000 och skriva försäljning av 1/2 maskin?
Eller delar vi på kvittot rakt av? I så fall hur blir det då med avskrivningar och försäkring?

Det vart många frågor på en gång, hoppas att någon snäll människa har tid att svara!

Tack så mycket på förhand!

Med vänliga hälsningar!

Tuffelina
190
Kan tyvärr inte hjälpa dig med svar på frågorna, men ett litet tips[br][br]Att dela på en maskin på det sättet kan bli väldigt komplicerat om en av er går i konkurs - står den hos den som gått i konkurs blir den andre av med maskinen, om den står hos den andre kan konkursboet ändå ha krav på att maskinen säljs eller att den andre tvingas köpa loss sig..[br][br]Ett alternativ som kan vara att föredra är att den ene av er köper maskinen och den andre "hyr" den.. Då slipper ni också problemen med bokföringstekniken, försäkringar etc.
2360
49
Även inom familjen finns det fördelar med olika bolag. Har man sedan även bolag i Lettland så är det bra för en del. God jul från Riga/Lettland.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
[quote author=lars arenander link=topic=3282.msg15074#msg15074 date=1198187464][br]Även inom familjen finns det fördelar med olika bolag. Har man sedan även bolag i Lettland så är det bra för en del. God jul från Riga/Lettland.[br][/quote][br][br]Har det något som helst att göra med tråden?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Hej! Och tack så mycket för era svar![br][br]Ja det där med konkurs har du rätt i, samma sak har jag tänkt med försäkringar också vems försäkring gäller för den tex. [br]Jag har också pratat med flera på skatteverket och kommit fram till att man inte bör fakturera halva beloppet utan att man delar på fakturan, bokför 25000 i varderas bokföring med ett kvitto eller kopia som undelag och att man sedan sinsemellan skriver ett avtal att man äger denna sak tillsammans.[br]Det låter väldigt krångligt men tydligen enligt deras experter det bästa sättet.[br][br]Tack än en gång för hjälpen![br][br]Vänligen![br][br]Tuffelina
16
Wooster[br]Ditt inlägg fick mig att tänka på en annan sak angående uthyrning av maskin. [br]Kan man fakturera hyra av maskin om man inte har uthyrning som verksamhet? Jag har nämligen flera gånger fått påpekat för mig av skatteverket att jag inte ska fakturera annat än i det som står i min verksamhetsbeskrivning. [br]Stämmer verkligen detta påstående, för det känns som att folk fakturerar allt möjligt till varandra bl.a hyra/lån av saker. Vill verkligen ha någon annan insatt persons åsikt om detta än bara skatteverkets :)[br][br]Tack på förhand![br]
2066
22
Det är ganska vanligt att skriva in allt möjligt i verksamhetsbeskrivningen :) Avslutar du dessutom med typ "... och därmed förenlig verksamhet." täcker det in ganska mycket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Jaha är det så man får göra  :nicka[br][br]Tack för hjälpen!
2360
49
Även om Johnatan inte ser fördelarna med 2 företag i familjen kanske andra får andra idéer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
[quote author=lars arenander link=topic=3282.msg15104#msg15104 date=1198274592][br]Även om Johnatan inte ser fördelarna med 2 företag i familjen kanske andra får andra idéer. [br][/quote][br][br]Oberoende av om man ser fördelarna med flera bolag eller inte så är Jonathans fråga relevant - vad har det med tråden att göra?
589
1
Håller med. Vad har inlägget med tråden att göra, Lars? Fundera gärna över det.[br][br]Jag låter inlägget vara kvar den här gången, men i fortsättningen vill jag att vi håller oss till trådämnet i det här delforumet.[br][br]/Moderator

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.