Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Nykomling
9

Liten miss -> privat inbetalning till företagskontot

Jag sålde en liten tjänst privatpersoner emellan till någon annan inom EU, och pengarna sattes in på mitt företagskonto istället för privatkonto (jag angav fel kontonummer). Detta var något som inte har med min firma att göra och jag vill alltså inte ta upp det i min bokföring.

Det handlar om drygt en hundralapp. Ska jag bita i det sura äpplet och skatta för detta eller kan jag bokföra det som egen insättning t ex? Tips?
Flitig skribent
589
2
Är det samma typ av tjänst som du utför i din enskilda näringsverksamhet? I så fall ska det in i firman, annars är det en solklar svartförsäljning, i det närmaste identisk med att sälja pizza utan att slå in det i kassaappareten.

Om det är något annat så håller du dig ju klart under vad som måste redovisas som näring, så då skulle jag sätta det i näringsverksamheten som debet kto 1930, kredit något konto bland övriga skulder eller egen insättning.
Nykomling
9
Tack för svaret. Då gör jag så.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.