Ekonomi

Korrigera felaktig insättning i bokföringen?

Hej.
Jag har enskild firma och har råkat bokföra en egen insättning på företagskontot två gånger i April 2011 och upptäcker det först nu när de...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra försäljning på Clickbank etc.

Hejsan,

Jag blev nyss medlem här på forumet efter att ha sökt i 2 dagar efter hur jag ska bokföra försäljning av digitala produkter på...

Billeasing, vad är korrekt?

Hej,

Har fått olika svar på denna fråga och blir småtokig på vad som är korrekt.

Har några bilar leasade på firman och s...

När måste Proforma invoice bokföras?

Hej.
Som topic lyder.

Om jag handlar från EU länder får jag ju Proforma fakturor, hur som ett underlag där ja betalar i förskott...

Köpa in solfilm från USA, säljer som företag i sverige

Hej!

Ska snart starta egen firma. Jag ska sälja solfilm i sverige via e-handel. Jag köper in solfilmen från USA..

Vad ja...

Kategori: Inköp

starta AB -brutet räkenskapsår - när kan utdelning utbetalas?

Tänkte starta AB nu innan årsskiftet och börja som konsult under nästa år. Har kollat en del men vill kolla några saker med er

Som jag...

Bokföring av inköp delvis betalat med privat tillgodokvitto?

Hej!
Jag undrar hur jag ska bokföra ett inköp jag gjort till mitt företag (enskild firma), som jag delvis betalade med ett privat tillgodokvitt...

Hjälp med övergripande tolkning av AB´s ekonomi inför ev köp

Är nyfiken på att ev köpa ett AB som nu finns till salu, har hittat siffror för en första tolkning av det ekonomiska innan jag verkligen synar det i s...

Handelsbolag vs Enskild firma

Jag håller på att starta ett bolag på hobbynivå men vet inte riktigt vilken bolagsform jag ska välja

Jag väljer mellan Handelsbolag ell...

Lunch i samband med utbildning?

Jag säljer kurser där lunch ingår i priset. Lunch bokar jag på en restaurang. Hur bokförs detta? Kto 4600? eller är det representation kto 6071/6072?<...

Hur bokför jag affiliateinkomster?

Jag ska precis startat en EF och ska syssla med affiliatemarknadsföring. Jag får alltså provision för de besökare som går via min sida till en annan s...

Anställning vs. firma?

Jag kommer få ett jobb som innebär att jag som anställd får 1500 kr i månaden, brutto. Ca 1000 netto. Alternativet är att jag tar jobbet genom min ens...

Sökes: Leverantör/tillverkare av tröjor/sweatshirts med tryck?

Hej!

Mitt företag söker leverantör/tillverkare av sweatshirts (inte hoodies) där man även kan få dessa med tryck av diverse slag och st...

Köpa in mindre kvantitet av färgglada strumpor- (UF-Företag)

Som rubriken antyder är vi på jakt efter en leverantör av färgglada strumpor. Vi är ett UF-företag. Dvs. vi deltar i organisationen Ung företagssamhet...

Kommunalskatt vid flytt

Hej,

Jag har sökt runt lite utan att hitta ett konkret svar och eftersom jag är mitt företag hoppas jag att det är OK med en fråga om k...

Fakturering och höjda egenavgifter vid årsskiftet

Hej,

Jag har nyligen startat en enskild firma och har inte fakturerat något än, men jag funderar redan över min andra faktura.
J...

Ang. moms och Schweiz

Tjo, är i full gång med att starta upp ett företag och det verkar som att jag kommer köpa in varor ifrån ett företag registrerat i schweiz.

Hur korrigerar jag minus i kassan för enskild firma?

Hej

Jag har antagligen betalat en hel del av firmans utgifter med mina "privata" pengar så nu har jag ett minus i kassan i bokföringen....

Bok kring svenska skattesystemet för företagare?

Som titeln, någon som har ett tips på en bok/häfte kring det svenska skattesystemet? Har precis startat AB, drivit EF ett bra tag. Känner att man måst...

Nolla momskonton varje kvartal, är det så viktigt egentligen?

Hej

Jag är ganska dålig på det här med bokföring då jag inte har haft företag (egen firma) så länge. Nu är jag rädd för att jag gjort e...