Frågor om aktiekapital, att tvångslikvideras och enmans privat AB

1
Jag har lite frågor kring ett enmans privat aktiebolag. Jag undrade över "Om bokfört eget kapital i bolaget understiger hälften av bolagets registrerade aktiekapital ska bolaget tvångslikvideras" som står här http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiekapital. "Eget Kapital" är definierat som skillnaden på skuld och tillgångar, även aktiekapital är inkluderat som tillgångar.

Jag antar att de 50 k som man har i aktiekapital egentligen är en lagstadgad buffert för att betala skulder om allt skulle gå åt pipan. Vilket kan ställa till problem om bufferten är i t.ex. varor för då kan det vara svårt att hinna sälja av allt för att hinna betala skulden?

Så som jag förstår det så t.ex. lånar en person 400 k som han själv är skyldig banken, det är inte företaget som är skyldig banken för då har man ett eget kapital på +-0. Den personen ger sedan dessa pengar till företaget och tillsätter 50 k som aktiekapital (minsta nödvändiga summa). Nu är det ju väldigt underligt att ha 50 k stillasittande utan att göra något. Eftersom jag har ett lager av varor som är värt mer än 50 k kan jag inte ha det som aktiekapital istället så att jag kan omsätta alla pengar?

Jag läste här http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,8447.0/ att:

"Men det händer inget speciellt om ett bolag har förbrukat sitt aktiekapital, så länge som ägarna och de som driver bolaget alltid ser till att bolaget betalar sina skulder. Och om kontrollbalansräkning inte upprättas är det enda som händer att de inblandade tar samma risk som en ägare av en enskild firma, och det brukar ju funka för dem."

Det jag inte förstår här är "tar samma risk som en ägare av en enskild firma".

Hjälper aktiekapitalet ("bufferten") något om man drar på sig skulder på 100 k och inte har några andra tillgångar än aktiekapitalet på 50k. Företaget kan om man vill köra igång en "tvångs"likvidation om man inte kan skjuta till pengar enligt inlägget ovan. Vad händer med den utstående skulden på 50 k som företaget inte kan betala under en sådan likvidation? Får ägaren betala den? Får han den som skuld? Är det någon skillnad från detta och om företaget har gjort av med alla tillgångar inkl. aktiekapital och sedan drar på sig en skuld på 50 k för att först då säga till om att tvångslikvideras? Enligt inlägget ovan så förstår jag att man "tar samma risk" men jag tycker den sistnämnda vägen luktar brott.
632
3
Hej,[br][br]Ska försöka gå igenom lite kort här, men du har missförstått ganska mycket.[br][br]* För det första så är är det numer inte (tror det har börjat gälla redan nu) samma regler som gäller. I och med att 50k-bolagen kom så ska detta behandlas på annat vis.[br][br]* Aktiekapitalet är en skuld till aktieägarna. Den är låst och kan inte plockas ut. Aktiekapitalet kan man endast få utbetalt vid en avveckling eller vid försäljning av aktierna i bolaget.[br][br]* Aktiekapitalet måste inte bestå av likvida medel, det kan lika gärna vara en bil, en traktor, en lastbil etc.[br][br]* Om aktiekapitalet är förbrukat och man inte upprättar en kontrollbalansräkning så innebär det att styrelsen är ansvarig för bolagets skulder. Precis som man är ansvarig för sina egna skulder i en enskild firma.[br][br]* Det är svårt att förklara innan du förstår hur balansräkningen fungerar. Men ger ett exempel nedan:[br][br]Kalle startar aktiebolaget CityTaxi AB. Han sätter in 100 000 i aktiekapital och kör igång firman. Det första som händer är att Kalle köper en bil till sin taxiverksamhet. Den kostar 250 000 kr. Eftersom Kalle vill ha lite rörelsekapital så lånar han 200 000 till köpet av bilen. Nu ser CityTaxis balansräkningut såhär.[br][br]TILLGÅNGAR[br]Inventarier 250 000[br]Bank 50 000[br][br]SKULDER[br]Aktiekapital 100 000[br]Billån 200 000[br][br]Beräknat resultat 0. Resultatet här är 0 kr, aktiekapitalet är inte ens nära att vara förbrukat trots att det bara finns 50 000 kr på banken.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.