Olika slags kostnader - hur dela upp i bokslutet?

19
Vilka kostnader är vad?

Har EF och förbereder förenklat årsbokslut.

När jag fyller i bokslutsunderlaget R5/R6/R7 ska man dela upp kostnaderna i två grupper;
Varor, material och tjänster.....och
Övriga externa kostnader

Gör jag rätt om jag tar kontoklass 4 på det förstnämnda och kontoklasserna 5, 6 och 7 på de övriga externa kostnaderna? Är lite tveksam när det gäller demo 5900....som egentligen kanske är varor. Och tjänster.....poppar ju upp här och var. Hur ska man tänka?

Hälsar Mia
1324
4
"Varor, material och tjänster" är ju sådant du handlat för att sedan sälja vidare till kund. Och det är ju då bra med 4xxx kontona.  Här skall altså dom tjänster du köpt för att vidarefakturera till kund tas med. Ex jag som IT konsult gör ett totaljobb hos kund. Men jag har inte kunskap att göra allt så jag köper in vissa delar av projektet från en partner. Om du däremot köpt bokföringshjälp så skall det inte med här (och det ligger ju inte på 4xxx heller). [br][br]Övrigt är det som du köpt för att driva ditt företag. Och där är ju 5xxx-7xxx. [br][br]Vad gäller demo så har det ju avhandlats i annan tråd. [br][br]Hans
19
Tack snälla för tydligt o snabbt svar. Nu är det glasklart![br][br]Ha en härlig dag.[br]Mia
19
....bara ett litet, litet frågetecken till....konto 4900 förändring av lager.....hamnar det under övriga kostnader då eftersom jag inte sålt det vidare? Det borde ju vara en kostnad för att driva företaget?
632
3
Nej, det är ju en justering av varor och material, och ska därför behandlas som varor och material.
1
Hejsan!![br][br]Tänkte jag kunde fortsätta här och hoppas på bra svar. Försäkringar, ska de bokföras på R6 Övriga externa kostnader? Eller de ska tas upp någon annan stans?[br][br]Tack för svar!
632
3
Övriga externa kostnader låter väldigt rimligt!
19
En justering av varor o tjänster. Jag har inte tagit med den posten i utgifterna i årsbokslutet för det är ju redan räknat som en kostnad när jag köpte in varorna. Det stämmer väl att göra så? Alltså att bortse från den utgiften i bokslutsunderlaget för kostnader.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.