Ekonomi

Löst problemet

Löst!

Kategori: Inköp

Avdrag! Vilka är ok och hur långt bak i tiden?

Jag har enskild firma och har haft sen 09. Hade tänkt göra avdrag för den dator jag använt hela tiden jag haft företag, köptes 08-09.
Kameran j...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför man inköp av larmutrustning?

Hej,hur bokför jag köpet av larm utrustningen som har kostat mellan 20000-22000 inkl. moms(har inte fakturan framför mig just nu)?
Har också en...

Momsbeskattning vid EU införsel/inköp

Hej på er

Brinner i huvet :crazy: efter att försökt reda ut detta...därför vänder jag mig till er experter i forumet..

...

Importera, posten deklarerar? fråga

Hej!

Jag kommer snart bedriva eget inom e-handel. Kommer ta in varor från USA och har varit i kontakt med tullverket om vad momsen komm...

Kategori: Inköp

Hur bokföra faktura från förening som saknar moms?

Hej! 🙂

Jag har fått hjärnsläpp och hittar inte svaret på min fråga hur mkt jag än googlar.

Jag bokför åt ett AB och ha...

Räkna ut skatt enskild firma

Förra året hittade jag ett bra verktyg där man kunde räkna ut sin skatt i enskild firma. Det verkar inte finnas längre...

Någon som ve...

Förenklat årsbokslut - Förskott till leverantör

1. Förskott till leverantörer ska tas upp som en Övrig fordran i det Förenklade årsbokslutet om de överstiger 5000 kr. Är det per faktura som gränsen...

Konto för Repaavgifter / analyskostnader

Vilket konto använder ni för kostnadsföring av repa-avgifter. Behöver även tips på konton för analysavgifter och förbrukningsmatrial till företagets a...

SNI kod räcker det med en eller måste man registrera alla?

Hej!!

Mitt enskilt företag kommer att erbjuda flera tjänster inom rot & rut t.ex målning, snickeri, städning, snöskottning etc... Måste...

Moms på artistuppträdanden?

Någon som kan upplysa mig om vad som gäller vid artistuppträdanden. Om jag som artist har enskild firma, momsregistrerad. Får jag lägga på moms för mi...

F-skattesedel när man måste skjuta upp företaget några månader

Hej!
Jag har en fråga angående FA-skattesedel. Jag har fått hem min och var redo att starta mitt företag. Då uppstod lite problem med tryck (ja...

Bokföring av kamera och gymkort

Jag har försökt mig på att bokföra för första gången och tänkte kolla ifall det har blivit rätt, har gjort på följande sätt:

Datum 2011...

Hur bokföra såld firmabil

Hej har egen firma och köpte in firmabil 2009

bokförde så här då
D 2641 35000
D 1242 140000
K 2018 28000
...

Första fakturan, hjälp!

Hej!
Den här frågan har säkert kommit upp flera gånger men jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Kan tillägga att jag googlat runt efter svar me...

Inköpt av maskin med privatkortet hur bokför man det.

Hej!!

Är ny företagare enskild! Har inte hunnit fått mitt företagskort än. Var tvungen göra ett köp med mitt privata kort detta var und...

Utlandstraktamente, hur fungerar det?

Har jobbat som konsult under över 7 månader utomlands och undrar hur det funkar med utlandstraktamenten. Jag vet min kostnadsersättning per dag men hö...

Vinst i enskild firma.

Jag startade min enskilda firma under våren 2011 och ska nu göra ett bokslut om jag har förstått det hela rätt.

Eftersom jag inte under...

Årsskifte - fordringar och skulder

Hej,

ursäkta en förvirrad nybörjare - hoppas på lite hjälp. Driver enskild firma och bokför enl faktureringsmetoden. Omsätter långt und...

Bokföra glömda kvitton

Hej,

Har ett AB och nu när räkenskapsåret är slut har jag kollat på siffrorna och upptäckt att jag missat att bokföra fyra kvitton från...