Skatteplanering - hur ska jag använda min vinst på bästa sätt?

rich_brat
Hej!
Jag har precis startat AB med endast mig själv som anställd och med en förväntad vinst på ca 200 000 kr. För att gå rakt på sak: hur ska man bäst använda denna vinst för att få ner bolagsskatten? Man kan ju t ex pensionsspara (dock max 30% av vinsten eller nåt sånt) och därmed slippa skatta, men finns det nån annan sparform eller investering som är avdragsgill på samma sätt?

Fråga nr 2: Kan man välja att inte ta ut någon lön i bolaget och istället ta ut allt som vinst (i slutet på varje år) i en klumpsumma och därmed endast betala bolagsskatt? Visst borde man tjäna på att göra så?

Tack på förhand!
632
3
Hej,[br][br]1. Du kan pensionssparar och det är ju en kostnad som minskar vinsten. Men på beloppet man pensionssparar betalar man löneskatt, ca 24%. Du får inte sätta av mer än 30% av din totala lön till pension varje år.[br][br]2. Efter att du skattat för vinsten i bolaget kan du göra en aktieutdelning av vinsten. Men denna är inte skattefri, du betalar 30% i skatt på denna utdelning normalt sett. Men ett schablonbelopp på ca 127 000 får du ta ut till 20% skatt.[br]Om man har anställda så kan man öka det här utrymmet, men det var ju inte aktuellt i det här fallet.
632
3
För övrigt så kan du ju strunta i att ta lön och istället ta utdelning varje år.[br]Det blir mer pengar i fickan, men du tjänar inte heller in någon pension då, och kan inte heller sätta av någon pension från bolaget eftersom du inte tagit lön.
2360
49
Att ta ut det hela är ofta en mycket god sak istället för att lägga det i pension. Ekonomistyrning är ett verktyg som har många variablar beroende vad du vill göra, än bättre möjligheter finns det att använda före skattad lön eller uttag. Träning för detta fick jag av en god vän i början på 70-talet som gjort det till absurdum.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
22
Alltså, det beror ju på vad, om eller när du behöver kapitalet... Du kan investera överskottet i företaget i någon placering som passar din riskprofil. Då betalar du med enklast upplägg bolagsskatt och sedan låter du kapitalet arbeta. Vad du gör med det sedan är upp till dig och kommande regeringar - hur det påverkar skatten o s v.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.