Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan

Bokföring av avbetalning och abonnemang

Jag har köpt dator på avbetalning (betalas som tillägg på Ineternetabonnemang). Hur bokför jag det? Antar att det är 2 separata saker? Vad bokförs vid inköpstillfället och vad per månad? Avskrivning? Hoppas någon har en enkel förklaring.
Flitig skribent
632
3
Det beror beror på, hur ser fakturorna ut? Belopp och moms.
Vad är det som gör skillnad?

Fakturan är uppdelad i förhöjd månadsavgift under bindningstid + fast avgift/månadsavgift. Den förhöjda avgiften avser datorn, det andra bredbandet. Beloppen är inkl moms. Av totalsumman är specificerat hur mycket som är moms. Var det så du menade?
Flitig skribent
632
3
Det var inte riktigt vad jag menade, men eftersom du skriver att det handlar om en förhöjd månadsavgift så bokför du bara varje faktura som en kostnad.

Det handlar egentligen om att: Tar du ett dyrare abonnemang så får du en dator på köpet.

På första fakturan står det ju inte att du köpt en dator för 5000 kr exempelvis, utan det är ju bara den förhöjda avgiften som ligger där.
Okej, men jag har ju ett kvitto på köpet av datorn, fast där det framgår att det är abonnemang, och avgift för modem, trygghetspaket osv. Dvs en del betalades vid köpet, och abonnemang + månadsavgift kommer sedan på fakturor.

Bokförs fakturan som en post, eller datoravgiften och bredbandsavgiften separat, och momsen för vardera separat, eller bara totalsumman + total moms?

Tack för dina svar.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.