Hur funkar det med moms och bokföring på leasingbil?

20
Jag ska leasa en bil med 40 000 kr kontantinsats. Därefter leasa i 36 månader och sen återstår 40 % av bilens värde.

Bilhandlaren säger att jag får lyfta hela momsen direkt. (Då det är en lätt lastbil får man lyfta hela momsen, annars bara halva.)

Hur bokför jag momsen? Och hur bokför jag de 40 000 i kontantinsats? Ska bilen stå som en tillgång för företaget trots att det är leasing?

Tacksam för svar!
Tobbe
632
3
Antar att det är 40 000 inkl moms. I så fall får du dra momsen på de 40 000 direkt, som en är förhöjd förstahyra. I övrigt drar du ju den momsen som är på varje faktura.[br][br]Tänk på att du aldrig kan dra någon moms som inte finns specad någonstans.[br]Förhöjda förstahyran lägger du på 1720 och sen skriver du av 1/36 varje månad, bokförs då kredit 1720 och debet 5615. Vanliga fakturorna bokför du ju bara med moms mot 2640, leasing mot 5615.
16
Hej, är ni 100% säkra att man får lyfta hela momsen från kontantinsatsen?[br]Varför därefter på månadsbetalningen får man bara lyfta 50% av momsen?[br]Jag har Ford Transit och Ford Conekt och kan bara ta ner 50% av momsen
632
3
Hej, det handlar inte om den förhöjda förstahyran eller inte, det handlar om typ av bil. [br][br]Har man ett flak på bilen, typ pickup, eller om man har en lastbil där det finns en luftspalt mellan hytten och "fövaringsutrymmet" så har man rätt att dra av hela momsen, det är oberoende av om man leasar den eller köper den.[br][br]Fördelen med leasing av en personbil är ju att du får dra halva momsen, istället för att inte få dra momsen alls om du köper den kontant. Men med rätt förutsättningar så får du dra hela momsen.
16
Ok, det är rätt vad du skriver, för pickup och bilar med "luftspalt" kan man lyfta hela momsen. Tackar för svar
21
Vissa företag har full avdragsrätt för ingående moms för "personbilar" (momslagens definition av personbilar).[br][br]Det gäller inköpta/leasade personbilar med följande ändamål:[br]-för återförsäljning i bilhandelsföretag[br]-för uthyrning i biluthyrningsföretag [br]-för persontransporter i taxiföretag[br]-för fransporter av avlidna [br]-för körkortsutbildning som omfattas av skatteplikt
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.