När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej! Jag drog igång ett företag på nätet för några år sedan och det har växt på OK. Ingen annan har en exakt liknande tjänst så i viss mån saknar jag konkurrens vilket kan tyckas är bra. Så är dock inte fallet eftersom jag kommer att behöva låna en del pengar till att expandera. Jag har med andra ord inga "referensramar" utan endast min egna historik att luta mig mot. Hur kan man imponera på eventuella finansiärer i min situation? Att be mig skriva en affärsplan är ingen mening då mina nya idéer är helt oprövade. Ser fram emot ert svar! - Robin
Svar av Urban Gattzén, Expert inom ledarskap- och företagsutveckling.
Någon form av affärsplan bör du ta fram för att visa hur du själv tror din produkt ska etablera sig på marknaden.
Omvärdsanalys med målgruppsananalys för att visa på din egen tänkta marknadsplattform.
Du kan kontakta ex. Connect Sverige för att få hjälp av en ambassadör som coachar dig med en affärsplan. Dina investerare kommer att kräva en affärsplan om du vänder dig till ex. Almi, en bank eller en riskkapitalist.
Många nya och mindre företagare har en uppfattning att en affärsplan är som rymdforskning, så är inte fallet. Det finns light versioner:
Vad ska jag sälja och finns det regler jag måste ta hänsyn till?
Går det att leva på lönsamheten den kommer att generera?
Vem är kunden?
Hur ska den säljas?
Hur ska företaget få tillväxt?
Några enkla grunder att börja svara på så kan man enkelt komma igång.
Sedan låter man affärsplanen sakta växa vid varje revidering för man ska titta över planen med jämna mellan rum för att säkerställa att man går åt rätt håll.