Som företagare gäller det att hålla huvudet kallt när man ser över sin verksamhetsplan och ändrar kursen för de kommande månaderna och åren. Särskilt svårt blir det när ekonomin inte går runt, och man kämpar för sin överlevnad. En outtalad sanning inom entreprenörskap är att företaget är en förlängning av ägaren, och om ägaren inte kan försörja sig själv blir det svårt för företaget att göra det i sin tur.
Så vad är då rätt drag att göra? Hur vänder man förlust till vinst, och hur skalar man upp igen på ett hållbart sätt för att undvika att hamna i samma läge ännu en gång?
En sak som det inte talas om så ofta är att vi har olika vägar till framgång beroende på vad för slags person vi är. Vi hanterar såväl ekonomi som andra affärsstrategiska utmaningar på olika sätt utifrån det som kommer mest naturligt för oss. Och detta gäller också för de som vi har att göra med, när vi söker affärspartners och team-medlemmar.
Här kommer därför några enkla tips för hur man kan ställa om på ett sätt som är i linje med den man är, och skapa flow både personligt och professionellt:
1. Ta reda på vilken personlighetsprofil du är. Vänligen notera att detta ger en fingervisning, men såklart är vi som människor mer komplexa än ett test. Det kan dock ge oss en utgångspunkt för att börja identifiera styrkor och svagheter, saker vi kanske är bra på men som gör oss trötta och annat som kommer naturligt för oss och ger energi men som vi inte tänker på är en tillgång.
2. Identifiera var du befinner dig ekonomiskt. Gör en konkret sammanställning av var du, och ditt företag befinner dig idag samt en uppdaterad plan för året som kommer. Se över tillgångar och utgifter, och skala ner utgifter så mycket du kan. Var klar över hur mycket du behöver varje månad för att gå runt. Endast när vi är ärliga med läget kan förändring ske, och det börjar med att ha 100% koll på läget.
3. Tänk till på hur du kan använda dina styrkor för att vända motgång till medgång. Är det t ex tråkigt att sitta med ekonomi och bokföring, så ta in någon som kan hjälpa. Är du mer extrovert till din natur så involvera andra i att hjälpa varandra framåt. Utifrån din personlighet tillför du värde på olika sätt; en kreativ person bidrar med nya idéer och innovativa lösningar, en utåtriktad person har ofta stora nätverk och kan kolla samman människor samt har lätt att svara på frågan ”vem”. För den som har mer fötterna på jorden, har man också tillit från andra i frågor som rör timing och att få saker gjort på tid. Dock kanske man inte är den som kommer med stora visioner och kreativa idéer. Och den som är mer introvert och detaljstyrd hittar lösningar baserat på fakta och analys, men blir ofta trött i stora sällskap och för snabba kast fram och tillbaka.
Det är detta som gör att råden vi får från olika håll inte alltid är relevanta för just det vi håller på med. Fundera över vilken slags personlighet personen själv har som ger råden. Ofta delar de med sig av egna framgångstips utifrån sig själva, vilket kan vara bra för de som har en liknande personlighetsprofil men vara fel väg att gå för någon som är på ett annat sätt.
Jag har de senaste månaderna intervjuat kulturella och kreativa företagare världen över i en nystartade podcasten Arts Dynamics Talks på Spotify, och det som förenar alla som lyckats ställa om är att de har tagit tillvara på sina styrkor, haft självkännedom om sina tillkortakommanden, identifierat det ekonomiska läget, kraftigt minskat sina utgifter och lyssnat in marknaden nya behov för att därefter anpassa tjänsterna och produkterna till denna nya efterfrågan.
Hur kan detta appliceras i ditt eget företagande? Om du inte ser de resultat du önskar idag, så kan förhoppningsvis ovanstående ge inspiration att hitta svaren inombords och anpassa din verklighet därefter. Lycka till!
Sofie Marin, Senior konsult, affärsrådgivare och föreläsare. Driver entreprenörsnätverken Stockholm Entrepreneur Social och Arts Dynamics. Grundare och VD, From Sweden Productions och styrelseordförande i insamlingsstiftelsen From Sweden Foundation.