"Keep Calm and Carry On" är ett brittiskt mantra som passar sig väl i dessa tider. I takt med att antalet sjuktal ökar ställs högre krav på distansarbete för företag och teams. Tur då att det finns en mängd bra verktyg och strategier man kan ta till för att kunna fortsätta som vanligt utan allt för stora hinder. Här listar jag några av mina favoriter som jag använder för att arbetsleda teams och personal över hela världen.
Digitala möten
Verktyg som Google Hangout, Skype for Business, Zoom, Switcher Studio och GoTo-webinar är utmärkta för att hålla vanliga möten. Där kan man se de andra deltagarna, skärmdela och arbeta i gemensamma dokument såsom Google-Doc i Google Drive eller ett företags intranät om access kan ges på distans. Om din arbetsplats har fysiska möten som du inte kan närvara på kan du be dem ställa en dator på bordet med dig uppkopplad, så ni kan se varandra. Ett tips här att be dem skaffa en högtalare så ni hör varandra bättre. Flera gånger har jag även använt FaceTime live via telefonen eller helt sonika bara ringt in via ett vanligt samtal och lett möten den vägen. Arbetar du inom offentlig förvaltning eller en arbetsplats med hög sekretess så gör en gemensam handlingsplan där ni går igenom vad som låter sig göras och inte. Ibland faller det på så enkla saker som att datorn fysiskt måste befinna sig på företaget för säkerhetsuppdateringar (vilket går fort när det väl görs, det måste bara planeras in - stäm av med din IT-avdelning och hör vad som gäller). Om en sådan intern uppdatering missas låser sig annars datorn och fungerar ej på distans.
Projektledning
Här kan varmt rekommenderas plattformar såsom Basecamp 3 (mer interaktiv än Basecamp 2), Trello, Asana, Monday och Slack för att samla all kommunikation kring ett projekt. Även Dropbox fungerar bra och har starka brandväggar för skyddad information.
Molntjänster
Var noga med att backa upp dator och telefon regelbundet och spara information så den är lättillgänglig och ej kan förloras om något oförutsett skulle hända. Det finns molntjänster incl. iCloud och ovan nämnda exempel som är bra hjälp för detta.
Design
Behöver du skapa design för sociala media, marknadsföringsmateriel eller annat så används med fördel Canva, 99 Designs, Picmonkey och Designista. Lätt, enkelt och roligt att skapa content och bygga upp en portfolio med material att använda.
Outsourca och delegera
Ta hjälp av virtuella assistenter som kan avlasta kring det tekniska och digitala. Det finns flera utmärka svenska företagarna inom detta områden, men går också att hitta via plattformar som Fiverr.com, Upwork och Peopleperhour.com
Några råd på vägen - idag finns många bra lösningar man kan ta till för att arbeta på distans. Inspiration hittas med fördel hos digitala nomader, laptopentreprenörer och föregångare inom området såsom Tim Ferris, författaren till 4 Hour Work Week. Däremot är det viktigt att tänka igenom strategin för sitt distansarbete, och klargöra vad målen och behoven är. Både för sig själv och andra man arbetar med. Då kan man anpassa sin arbetsdag och vecka därefter så det blir högproduktivt, roligt och effektivt.
Vad är Dina bästa tips och råd för den som arbetar på distans? Kommentera gärna nedan!