Nytt år och nya möjligheter. Har du planer på att expandera din e-handel internationellt under 2019? Fallgroparna är många och utmaningarna är ännu fler. Därför har Pixels SEO-expert Anna Ericsson låtit sammanställa fyra tips som du som e-handlare kommer ha nytta av vid en internationalisering. Till grund för tipsen ligger ett konkret case med Partykungen där man lyckats etablera en skalbar SEO-strategi internationellt.
Trafikanskaffning generellt och SEO specifikt kan vara avgörande för din internationella satsning. Ett högprioriterat område inför en internationalisering är en övergripande kanalstrategi för trafikanskaffning och så även en naturlig länktillväxt. Med en genomarbetad SEO-strategi har Partykungen kunnat etablera sitt varumärke på den nordiska marknaden. Detta genom en tydlig och skalbar SEO-strategi med vilken man lyckats stärka sitt varumärke internationellt och därigenom höja CTR:
– “SEO-arbetet har varit en högst bidragande orsak till Partykungens framgångar för att etablera varumärket på den nordiska marknaden. Med hjälp av Pixel har vi kunnat synliggöra partyprylar och roliga presenter för alla åldrar i de nordiska länderna. Den positiva utvecklingen bara i Norge, har resulterat i att e-handeln genererade 143 procents ökning i intäkter.” - Joel Svensson, VD Partykungen
Nyckeln till varumärkeskännedom ligger i en naturlig länktillväxt på nya marknader
För att uppnå högre CTR behöver du som nyetablerad aktör börja med att bygga er varumärkeskännedom utanför Sveriges gränser. Varumärkeskännedomen indikerar traditionellt ett slags hälsotillstånd, men kommer även att vara avgörande för hur attraktiv ert varumärke är i SERP:en, i jämförelse med konkurrenterna. Således kommer varumärket ha en direkt påverkan på er CTR.
Ponera att målsättningen är att sprida en mer direkt varumärkeskännedom, varpå influencers är en mycket effektiv metod. Detta kombinerat med en naturlig länktillväxt till den nya geografiska domänen. En naturlig länktillväxt kan man uppnå genom att man införskaffar sig naturlig länkkraft till sin lokala landsdomän. Eftersom Google ser flertalet naturliga länkar tillkomma er nya geografiska domän så grundläggs förutsättningarna och det kommer sannolikt att bli lättare för er att avancera i rankingen på era prioriterade sökord.
SEO-expertens 4 tips vid en internationalisering av din e-handel
1. Säkerställ att din plattform stödjer olika URL:er: /sv/ /en/ etc. alternativt stöd för multipla domäner på samma plattform (.com .se etc).
2. Det bör finnas stöd för att implementera hreflang. Det behövs ofta stöd på databas/backend-nivå också så att det finns en kolumn i databasen för varje URL på varje språk eftersom man vill kunna sätta olika URLer (t.ex. toys och leksaker) och inte leksaker för alla språk.
3. Din plattform bör stödja lokala språkvariationer samt stöd för att begränsa produkter/kategorier/brands mot vissa geografiska marknader.
4. För att kunna hantera gränsöverskridande transaktionell data, behövs stöd för olika betalsätt, valutor, frakt och momssatser.