De globala sparportalerna CupoNation och Black-Friday.sale har därmed genomfört en analys av vilka aspekter du som e-handlare behöver ha i åtanke för att vara så väl förberedd som möjligt inför Black Friday. Detta kommer att hjälpa dig ta vara på försäljningspotentialen när det kommer till Black Friday och dagarna som omger fenomenet.
Börja planera aktiviteter tidigt
Även om det är två månader kvar till Black Friday måste e-handlare fatta ett beslut om hur de ska gå tillväga relativt långt i förväg, då det finns ett stort intresse bland den svenska befolkningen. CupoNation har jämfört utvecklingen i intresse bland svenskarna mellan 2010 och 2015 och ökningen är explosionsartad:
Källa: Google
Vid jämförelse av olika sökningar på Google, indexerar de alla sökningar på en skala från 0 till 100. I detta fallet betyder det att Black Friday har den högsta sökvolymen 2015 (100 poäng) och den lägsta år 2010 (2 poäng). Bara från 2014 till 2015 var det en ökning på 100 procent och enligt PostNord uppmärksammade hela nio av tio svenskar det faktum att många butiker hade tillfällig rea under Black Friday förra året.
Det är alltså av stor betydelse att din verksamhet är tydligt koordinerad i perioden som leder upp till Black Friday genom att frekvent hålla en dialog mellan de tekniska delarna och den bredare verksamheten. Det kommer att bli enklare att kontrollera och organisera processen genom att planera dessa steg.
Din butik bör utmärka sig genom att förmedla de bästa erbjudandena och rabatterna. Därmed måste du fastställa marknadsplanen och marknadsföringsbudgeten i förväg för att försäkra dig om att konsumenterna i god tid är medvetna om din medverkan under Black Friday. Vidare behöver du även få en inblick i leverantörernas kapacitetsförmåga och om det finns tillräckligt i lager. Således är det viktigt att samverka med dina leverantörer för att säkerställa att de kan hantera de förväntade försäljningsvolymerna. Du vill dessutom undvika att lagret säljs ut snabbare än förväntat, vilket i slutändan innebär att du inte kan möta kundernas efterfrågan.
Testa hemsidans prestanda
Under Black Friday kommer det att vara en hög sökvolym på nätet, vilket kan leda till en betydande trafikökning på din hemsida. Det är därmed viktigt att se till att hemsidan är tillräckligt stark så att den inte kraschar när andelen kunder som handlar samtidigt på sidan ökar. Genom att testa prestandan i systemen kan du få reda på var de svaga punkterna finns och därefter noggrant identifiera problemen på hemsidan. Du behöver därför kontrollera att alla sidor fungerar och att köp kan genomföras på ett snabbt och enkelt sätt.
Slutligen är det betydelsefullt att se över betalningsmetoderna och den mobila versionen av hemsidan, eftersom fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones. Att testa din IT-infrastruktur kommer hjälpa dig att bättre förstå var ditt system kan brista och hur du kan undvika problem.
Fokusera på reklam och marknadsföring
Black Friday handlar mycket om att kunder går in på hemsidor, finner det rätta erbjudandet och sedan köper varan eller produkten. Om du som e-handlare inte erbjuder något unikt eller speciellt kan du inte förvänta dig en stor tillströmning av kunder under dessa timmar.
På grund av detta behöver du se till att konsumenter är medvetna om den kommande försäljningen och de erbjudanden du förmedlar redan innan Black Friday. Detta gör att du i längden kan attrahera fler kunder. Numera finns det ett allmänt intresse för dagen, vilket dessutom gör att det blir svårare att särskilja sig från konkurrenterna. Om du genomför en kampanj behöver den vara visuell och effektfull och du borde använda olika marknadsföringskanaler för att väcka kundernas nyfikenhet.
Marknadsföring via e-mail samt bloggar borde utgöra essentiella delar i marknadsföringsmixen för att fånga konsumenternas intresse. För ett litet företag kan det vara svårt att sticka ut från mängden, men om ett erbjudande plockas upp av en blogg eller i sociala medier kan det bidra till en ökning i försäljning.
Lägg kraft på kundservice
Om konsumenter besöker din nätbutik för första gången är det av yttersta vikt att bjuda på god service. Du borde därmed säkerställa att all relevant information, så som kontaktuppgifter och en eventuell live chat, är tillgänglig på hemsidan. Vidare behövs information om leverans och en tydlig returpolicy och dessutom bör du ha extrapersonal i åtanke för att kunna ge bästa möjliga service under dagen. Enligt en studie från Adobe blir kunderna allt mer otåliga och är inte lojala till företag som inte bjuder på den service de förtjänar. I en annan rapport från undersökningsföretaget Nielsen påpekar 78 procent av konsumenterna att de inte är lojala till något särskilt varumärke, vilket ytterligare illustrerar att du förlorar kunder när du erbjuder en dålig upplevelse på nätet.
Genomför analyser kontinuerligt
Black Friday är startskottet på julhandeln och utgör därför ett perfekt tillfälle att utvärdera huruvida alla processer går som de ska. Genom att använda trackingverktyg på din hemsida kan du analysera resultaten och förbättra processerna för nästa år eller till Cyber Monday, som äger rum måndagen efter Black Friday.
Ha en backup-plan redo
Någonting kan komma att gå fel. Oavsett hur väl förberedd du är kan du inte räkna med att allt går felfritt.
Mads Bukholt, Nordic Managing Director på CupoNation, säger: “Det är svårt att skapa uppmärksamhet för Black Friday och julhandeln redan i september. Men för e-handlare är det vitalt att planera dessa dagar i ett tidigt skede. Den värsta situationen för en återförsäljare är att vänta med allt till sista minuten och sedan stressa för att få saker klart i tid.”
”Det behöver inte vara en stressig process att planera reaperioderna – du behöver bara starta i tid. Att planera noggrant är en betydelsefull del i denna process, men att ha god kapacitet är också viktigt för att kunna erbjuda en bra kundupplevelse vilket i sin tur leder till ökad konvertering”, avslutar Mads Bukholt.