Med största sannolikhet kommer Black Friday 2015 att slå alla rekord jämfört med tidigare år. Vi ser att sökvolymen – antalet personer som söker på begreppet – på Black Friday ökade med 172 procent 2014 jämfört med 2013 (från 90 500 till 246 000), vilket visar på en betydande ökning i intresset bland svenska konsumenter. Vår prognos för i år är att det ökar med 83 procent (cirka 450 000) jämfört med förra året, vilket betyder att Black Friday blir större än någon dag under julhandeln. När det kommer till försäljning kommer, enligt våra prognoser, svenska konsumenter i år att spendera 2900 miljoner kronor under dagen, en betydlig ökning jämfört med förra året. PostNords färska undersökning visar även att nästan en tredjedel av de svenska företagen kommer att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday och Cyber Monday, vilket är en ökning med 19 procent från 2014.
En förklaring till det ökade intresset kan vara giganterna Apple och Amazon som har en historia av att påverka konsumentbeteende och sätta nya trender på e-handelsmarknaden. Black Friday 2015 är en dag som med all säkerhet kommer att ha en stor effekt på både företag och kunder som omfamnar dagen på rätt sätt.
På CupoNation har vi arbetat med Black Friday under flera år och samlat på oss värdefull expertis, då vi ständigt exponerar företag mot målgrupper som är ute efter bra erbjudanden. Vi ser även att fler företag väljer att bedriva kampanjer i år och vi kommer att ha liveuppdateringar varje timme om bland annat antalet produkter och erbjudanden samt hur mycket du kan spara i genomsnitt. För i år har vi även skapat en specifik hemsida för ändamålet: Black-friday.sale
Dagarna från Black Friday till jul drar in 50-100 procent mer i intäkter jämfört med någon annan shoppingdag under resten av året. Som fenomen har Black Friday inte endast blivit större i Sverige, utan analytiker i Storbritannien förutspår att det i år blir den första shoppingdagen online där britter kommer att spendera en miljard pund.
Vissa experter menar att Black Friday aldrig kommer att nå samma höjder som i USA, eftersom de flesta amerikanerna är lediga efter Thanksgiving, medan svenskarna inte har en helgdag att hänga upp dagen på. Men fenomenet blir större för varje år och fler och fler börjar känna till det. Samtidigt blir det en bra möjlighet för många e-handelsbutiker och för svenska konsumenter skapas ett tillfälle att handla julklapparna tidigare och få en extra readag under året.