Om du är på väg att starta ett eget litet företag, eller om du har ett, men ännu inte har en hemsida, så är det dags att börja tänka på det. De flesta företag har numera någon form av webbnärvaro. Det hjälper kunder att hitta dig och med det köpa dina produkter.

Här är sex tips jag kan ge dig för att utforma och skapa din hemsida.

1. Låtsas att du är din egen kund

I första hand skulle jag råda dig att låtsas vara din nästa potentiell kund. Hur söker de information? Hur köper de? Detta gör att du kan förstå den bakomliggande dynamiken när en av dina kunder är ute efter din produkt. Nuförtiden söker sig dem flesta online för att hitta information eller leta efter sitt nästa köp. Det är anledningen till att hemsidan blivit en viktig framgångsfaktor.

Exempel: Låt oss säga att du har alltid varit passionerad av konfektyr och förra sommaren öppnade du en helt nytt bageri med namnet "Bästa Bageriet". Verksamheten går ganska bra. Trots detta vill du öka antalet tonåringar som besöker din butik. För att uppnå detta har du bakat en ny typ av bakelse som kommer bli en stor succé bland dem. Men du märker att alla tonåringar som går förbi ditt bageri bara tittar ner på sina mobiltelefoner. Således blir ditt smartaste val att skapa en ny hemsida för att marknadsföra ditt företag och nå ut till målgruppen.

2. Välj den viktigaste informationen

Välj den information som är viktigast för dina kunder. Med andra ord, vad du vill att din potentiella kund ska vi veta om ditt företag innan ni träffas.

Kom ihåg att less is more. Det är lätt trott att du ska lägga till allt en kund kanske kan behöva, men detta kommer bara späda ut all information och göra det svårare att läsa och navigera.

Exempel: Givetvis kommer bageriets hemsida behöver innehålla:

  • den nya bakelsen
  • bageriets adress
  • öppettiderna
  • en fin bild av bakverket för att sukta kunderna!

3. Välj ett bra namn

Att hitta ett bra namn är också nödvändigt, då verksamheten kommer att pågå under lång tid och är till för att identifiera dig och ditt företag. Med ett simpelt men bra namn, som fastnar i kundens minne blir det lätt att sprida och få alla att känna till din hemsida - och således dig.

På internet kallas namnen för domännamn. Vanligast är .SE för svenska bolag, .COM för internationella, men numera finns det faktiskt hundratals domäner att välja bland. Du kan även ha flera domännamn, t.ex. både .SE och .COM som pekar på samma hemsida.

Dessutom kan det vara en bra idé att kontrollera sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram etc) för att dubbelkolla så namnet inte är upptaget.

Exempel: Namnet på bageriet är redan igenkännbart och att kalla den nya hemsidan "www.BästaBageriet.se" verkar vara det smartaste draget. Det är lätt att komma ihåg, kort och kan kopplas till den fysiska butikens namn.

4. Hitta det bästa verktyget

Även om du kanske inte har någon erfarenhet av att skapa hemsidor så borde du tillbringa några timmar online för att få en uppfattning om vad internet kan erbjuda dig för att nå ditt mål. Det finns många olika typer av verktyg för att bygga en hemsida, både de som är välidgt enkla, de som låter dig designa fritt och de som är mer avancerade och kräver kodning. Googla efter dina behov så hittar du snart vad som passar dig.

Exempel: Efter bageriets beslut att skapa en liten hemsida så är nästa steg att faktiskt sätta sig ner och börja . Men du har aldrig kodat förut då både dina studier och fritidsintressen har lett dig i andra riktningar. Dessutom måste du sköta butiken både gällande bakningen men även försäljningen och har inte mycket tid över till att skapa en hemsida. Lyckligtvis upptäcker du att vissa webbplatser erbjuder dig chansen att enkelt skapa vad du behöver för ditt företag utan att vare sig spendera mycket tid och pengar.

5. Starta med något enkelt

När du har valt namn och hittat rätt verktyg för att skapa ditt företags nya hemsida så är det bara att köra igång. Håll det enkelt i början för att inte fastna och ta därför bara med den viktigaste informationen i det första skedet. Tyvärr är det lätt att distraheras när man skapar hemsidan och framför allt när man gör den sista finslipningen.

Faran är att fördröja lanseringen av hemsidan. Jag menar inte att du måste publicera något ofullständig men ibland är det bättre med något enkelt, än att stressa till sig något som bara blir dåligt eller förvirrande. Du kommer att alltid kunna förbättra det i ett senare skede när du förstått hur kunderna beter sig och vad som krävs för att hemsidan ska vara så effektiv som möjligt.

Exempel: Ett par flikar är tillräckligt för att komma igång: namn, specialiteter, kontaktformulär och öppettider. Att lägga till en fin bild av de nya bakverken är den sista touchen som krävs för att slutföra den första versionen av hemsidan.

6. Glöm inte sociala medier

Tänk på att namnet på din hemsida inte bara kommer att spridas runt verbalt, men även via sociala medier. Faktum är att om dina potentiella kunder är uppkopplade, bör företaget även finnas tillgängligt på sociala medier. Det är väldigt viktigt att koppla de viktigaste uppgifterna från hemsidan till företagets sociala medier. På så vis kommer även de sociala medierna generera kunder.

Exempel: Genom Google Analytics märker du att den nya hemsidan för bageriet inte haft många besökare. När du väl kommer hem berättar du för alla om ditt nedslående uppenbara misslyckande med hemsidan. Din brorsdotter som är i tonåren lyssnar dock inte på vad du har att säga. Hon tillbringar hela sin kvällen online på Instagram. “Dessa sociala medier, alla är alltid helt uppslukade av dem!” Långsamt lämnar dock din ilska utrymme för en idé... att öppna ett Facebook-, Twitter- och Instagram-konto kopplat till den nya hemsidan, detta kommer att göra den mycket mer nåbar för alla, särskilt för just tonåringar såsom din brorsdotter!

Nästa steg

Nu är alla bitar på plats för dig att kunna utöka din verksamhet, när hela internet vet att du bakar de bästa bakverken i stan!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.