Då får du snabbt feedback på erbjudandet och ser hur bra det konverterar (procent av besökarna som handlar).
Varför är erbjudandet och konverteringen så viktiga?
Jo, för det är dessa två saker som påverkar ditt resultat allra mest du när du driver trafik till webbplatsen.
Så för att gå tillbaka till den inledande frågan om hur du lyckas med din digitala marknadsföring så är den formeln som jag använder och förmedlar följande:
Erbjudande + Inriktad trafik + Konvertering = Framgång digital marknadsföring
Jag träffar ofta företagare som har ett bra erbjudande och en webbplats som omvandlar besökarna effektivt, men de lyckas ändå inte ta företaget till den nivå som de en gång drömde om när de startade.
Det hinder som oftast står i vägen är att de inte har delen med ”inriktad trafik” på plats i formeln. För det spelar ingen roll om du har världens bästa erbjudande och en väloljad webbshop om ingen ser den. Det är som att ha butik mitt ute i skogen.
Många e-handlare är också väldigt duktiga på Adwords, sökmotoroptimering och e-postmarknadsföring. Denna ”typ” av webbtrafik konverterar självklart väldigt bra eftersom det är personer som aktivt söker efter en lösning i Google och andra sökmotorer.
Sedan orsakar tyvärr konkurrensen på sökorden att vissa företagare med lågt värde per kund inte har råd att vara med i budgivningen på Google.
De som klarar sig förbi det, stöter ofta nästa tak - sökvolymen.
När sökvolymen i marknaden inte räcker för att växa
Du kan inte påverka sökvolymen för din produkt nämnvärt på egen hand. Flera e-handlare tar idag stora delar av den tillgängliga sökvolymen för sina främsta produkter men ”poolen” med intresserade personer ökar inte i samma takt som deras omsättningsmål för företaget.
Då kommer nästa fråga: ”Jag tar hand om trafiken på Google effektivt idag, men hur ökar jag eller dubblar jag omsättningen på företaget nu då?”
Eller med andra ord: ”Hur når jag och påverkar alla dem som också är i min målgrupp men som inte söker aktivt på Google?”
Analysföretaget ComScore säger att: ”Sökannonsering (Paid Search) endast når ca 8 % av de personer som marknadsföraren är ute efter”.
Allt fler inser att de behöver mer trafik än den tillgängliga sökvolymen på Google för att nå sitt långsiktiga omsättningsmål. De behöver helt enkelt nå målgruppen med en större räckvidd.
De behöver hitta en kostnadseffektiv trafikkälla som inte har samma begränsningar. Där man börjar testa i mindre skala och mäta vilken ROI (return on investment) man får. Är det lönsamt så är det bara att slå på den stora kranen med trafik.
Lösningen för många e-handlare är att börja använda displayannonsering som trafikkälla.
Det vill säga, de köper annonsvisningar på ett nätverk av webbplatser med väldigt mycket trafik (annonsnätverk).
Till skillnad från breda och dyrare kanaler (massmedia) så kan du med inriktad displayannonsering nå din målgrupp kostnadseffektivt.
Du kan till exempel styra din displayannonsering på olika sätt för att nå din målgrupp. Du kan välja att dina annonser bara visas på webbplatser med en majoritet av kvinnor, män eller ungdomar. Detta är en förenklad och billig variant av målgruppstyrning.
Du kan också styra så att dina annonser endast visas för personer inom vissa geografiska områden och under vissa tider på dygnet (när dina kunder är som mest köpstarka).
En del annonsnätverk erbjuder ”beteendestyrning” för att nå den målgrupp som med sitt beteende visat särskilt intresse för ett område. Besökaren skall först ha uppnått vissa kriterier för att ”kvalificera” sig in i målgruppen. Detta utförs genom att registrera lästa artiklar, sökningar inom nätverket eller sökord som används innan besöket i nätverket.
Om du väljer ett annonsnätverk med stor räckvidd så blir även dessa beteendestyrda målgruppsegment stora med mycket trafik rakt in i målgruppen.
Med IP-styrning kan du nå de som surfar från sitt företag. Här kan du styra på omsättning, branscher, geografi och antal anställda etc.
En annan fördel med displayannonsering för dig som vill generera leads eller prenumeranter till ditt nyhetsbrev är att du inte behöver oroa dig för att dina landningssidor skall bli ”godkända” när du fångar upp deras kontaktuppgifter (som med Google Adwords).
Här i nästa del i serien så visar jag hur du kan öka din konvertering genom att fånga upp den trafik som inte handlade första gången de besökte din e-butik: