Många har en bild av att årsredovisningar endast är användbara och riktade till ekonomer och andra personer som vill tolka ett företags resultat och siffror. Därför har denna form av rapport fått lite utav en negativ klang för icke-ekonomer som kanske inte ser syftet med att läsa den. Med denna guide vill vi ge just dig som icke-ekonom inspiration till hur du kan förstå, tolka och även använda dig av årsredovisningen i olika sammanhang.
Vi menar att årsredovisningen har många användningsområden som man först kanske inte tänker på.
Kort fakta om årsredovisningen
Det huvudsakliga syftet med årsredovisningen är att redovisa företagets resultat, ställning och utveckling för ägare och andra intressenter. Den ger investerare jämförbara siffror och är även ett underlag för företagets beskattning. Dock så används årsredovisningen på många andra sätt idag. Faktumet att den enligt lag görs synlig för allmänheten gör den också till ett verktyg för företag att nå ut till en bred målgrupp med tankar och idéer som inte direkt behöver vara kopplat till ekonomi och siffror.
Vad som ska inkluderas i en årsredovisning styrs av lag, vilket gör att dessa sammanställningar ofta ser formella och strikta ut. Vissa företag har dock insett värdet i att designa mer grafiskt tilltalande årsredovisningar vilket kan göra de mer roliga att läsa och bläddra i.
Se även: Dags för Årsbokslut? Detta bör du som företagare tänka på
1. Inför arbetsintervjun
Många tänker att en årsredovisning bara är ett dokument fullmatat med siffror, men så är inte alltid fallet. Framför allt i början av årsredovisningen kan du till exempel läsa om företagets egna tankar och framtidsutsikter om den marknad som de befinner sig i, vilket kan vara nyttigt att lära sig inför en arbetsintervju till exempel. Kan du på en intervju visa att du har en förståelse och inblick i vart företaget befinner sig idag och vart det är påväg har du helt klart fått en guldstjärna i kanten. Dessutom kan det också ge dig en bättre kännedom om företagets värderingar, bakgrund och framtidsutsikter vilket kan göra det enklare för dig att bestämma dig för om just det företaget är något för dig. Om du vågar leta runt bland siffrorna kan du hitta massor med intressanta analyser och tankar från företagets ledningen som du kan ha svårt att hitta via en annan kanal.
2. Få bättre koll på branschen du arbetar i
Det kan också vara intressant att titta på konkurrenters årsredovisningar inom just den bransch som ditt företag är verksamt i. Oavsett roll är det viktigt att som anställd förstå sig på hur konkurrenter till ditt företag tänker och hur ni skiljer er från dem. Oavsett om man har en chefsroll eller inte tar man ofta små eller större beslut i sitt dagliga arbete där det kan finnas en fördel att ha god kännedom om konkurrenterna på marknaden. Har konkurrenterna en annan uppfattning om branschens framtid och varför? Finns det något som du och ditt företag fokuserar på som de andra inte tänkt på där ni är i framkant? Lär dig att förstå hur de andra i branschen tänker för att få ännu bättre förståelse för hur du och det företag du jobbar på tänker.
3. Inför större inköp eller investeringar
Slutligen kan det även finnas ett intresse för dig som privatperson att slå ett öga på årsredovisningar i situationer när du ska göra ett större inköp eller investering privat. Ska du till exempel köpa en dator eller en dyr kamera kan det vara intressant att veta att företaget bakom produkten har en ljus framtid så att du har möjlighet att få ut eventuell garanti på produkten i framtiden eller kunna köpa reservdelar som en ny sladd etc. Självklart är det då fördelaktigt att inte bara kika på årsredovisningen utan söka på internet efter andra rapporter eller artiklar som diskuterat företagets ekonomi eller marknadsposition. Dock så kan du få en snabb överblick över företaget ekonomiska situation de senaste åren genom att slå en titt på årsredovisningen.
Kanske vill du även jämföra olika företag innan du gör din investering och då kan dessa, ofta lättillgängliga dokument, vara till användning.