Ett sätt att hitta nya kunder är att titta på de kunder vi har idag. Vilka är bra kunder? Vilka vill vi ha fler av? Vad har dessa kunder för egenskaper? Vad har de gemensamt?Detta är ett sätt att hitta nya kunder som då är lika de vi har idag.
Ett annat sätt är att tänka till på vad det faktiskt är man erbjuder kunden. Några frågor som kan vara en hjälp på vägen är då:
- Vilken typ av problem löser det du säljer åt kunderna?
- Vilka kunder lider mest av problemet?
- Vilka konsekvenser kan problemet få för kunden?
- Vem på företaget har störst intresse av att lösa problemet och kan ta beslut om att köpa en lösning?
Genom att svara på dessa frågor kan vi hitta nya målgrupper för vår produkt/tjänst som vi inte tänkt på tidigare.
Svaren på dessa frågor kan också fungera som argument till varför de bör vara intresserade av just er och du vet också vem på företaget du ska prata med. Det är ju inte säkert att det är den som har behovet som sitter på pengarna.
Nu vet vi vilka företag vill ha som kunder. Hur ska vi då hitta dem?
Dels kan ni ju fråga redan befintliga kunder om de vet någon som kan vara intresserad. Branschregister/medlemsregister är bra, utställare på fackmässor, kommunens företagsregister, allabolag.se, annonser/platsannonser och artiklar är några exempel på var ni kan hitta era nya kunder.
Något som många inte tänker på men som är minst lika viktigt är att fundera till på vilka vi inte vill ha som våra kunder.
Det kan finnas olika anledningar till att man inte vill ha ett företag som kund: de kan ha värderingar som inte stämmer överens med våra eller de kanske inte går så bra ekonomiskt.
Du kan säkert komma på något mer.