Efter att själv ha spenderat flera år i Kina känns det ofta ganska tröttsamt med den hype som omger Asien och dess status som världsekonomins framtid och räddning. Visserligen har svenska storbolag som H&M och IKEA skördat stora framgångar i Asien, men frågan är om dörren verkligen är öppen för småföretagen? Detta spelar roll, för det är dessa småföretag som behåller vinsten i Sverige, anställer lokalt och betalar skatt.
Större delen av Asien är fortfarande outvecklat på nästan alla tänkbara sätt. De flesta länder är också, till stor del pga kulturen, protektionistiska och främjar export framför import. Denna protektionism utgörs av handelshinder i form av höga tullar samt regleringar. Att i Kina importera en produkt från ett annat land och sedan sälja den kräver stora investeringar och flera licenser.
Detta är en situation som är fullt acceptabel om man har en miljardomsättning samt en armé av jurister och rådgivare - det är däremot inte riktigt lika enkelt om man är ett småföretag utan större resurser. Jag hade dock inte bemödat mig att skriva den här artikeln om jag trodde det var helt meningslöst att ens försöka, eller hur? Däremot måste man som småföretagare vara medveten om bakgrunden och ta solskenshistorier från media med en nypa salt.
Det är en enorm kulturskillnad mellan Östasien och väst. Det är dock ingenting jag behöver gå in på i detalj. En bra produkt är en bra produkt såväl i Stockholm som Singapore. Strunta i “mystiken” - du har faktiskt ganska goda chanser att komma igång och bygga nya och långvariga säljkanaler i världens snabbast växande region.
I vilka Asiatiska länder skall jag försöka hitta kunder?
Asien är som bekant en världsdel och inget land. Det är en kontinent som utgörs av allt ifrån världsledande i-länder som Japan och Singapore, snabbt utvecklande Sydkorea och utfattiga Laos. Som småföretagare (oavsett om ni säljer varor och tjänster) är det betydligt enklare att slå sig in på marknader som redan nått en relativt hög standard. Jag skulle lista följande länder och regioner till dessa:
- Japan
- Sydkorea
- Singapore
- Hong Kong (Folkrepubliken Kina)
- Taiwan (Republiken Kina)
Trots att Kina har en befolkning som är många gånger större än ovanstående länder och regioner sammanlagt så vinner länder som Japan och Singapore på att de har en utvecklad logistik, finansiella system och betydligt mindre regleringar.
Hur skall jag hitta kunder och kontakta dem?
Som småföretagare är det enklast att hitta nya kunder på nätet. Nedanstående är ett antal exempel på vad man söka på för att hitta kunder för hemmastickade vantar i Japan:
- “Winter Apparel Japan”
- “Apparel Japan”
- “Winter apparel wholesaler Japan”
- “Winter Apparel Tokyo”
- “Winter Apparel Online Store”
Man kan fortsätta hur länge som helst och fokusera sökningar på specifika distrikt i specifika städer. De som rankar för “Winter Apparel Japan” får ganska många erbjudanden varje dag och är säkerligen mer kräsna. Försök inte att sälja till Uniqlo utan sikta istället på andra lokala butiker och e-handlare som är lite mindre.
Det är dock inte riktigt så enkelt att man bara kan knappa in ovanstående sökningar på Yahoo eller Google och förvänta sig att få fram något av värde. I Japan talar man Japanska - inte engelska. Då jag utgår ifrån att läsaren inte är Japan eller kan säga mer på Japanska än “Konichiwa” så presenterar jag en annan lösning - hitta någon som kan översätta och hantera kundkontakt.
Det finns faktiskt några riktigt bra fördelar med att vara småföretagare i det 21a århundradet. En av dem är att man idag kan hitta kvalificerad arbetskraft på internet. Det finns gott om kineser och japaner på sidor som Odesk och Elance. Allt man behöver göra är att lägga ut en annons, specificera ett uppdrag och bestämma hur man vill betala (fastpris eller per timme).
Det är dock otroligt viktigt att man är mycket specifik och tydligt definierar vad som skall utföras. Exempel på detta följer nedan:
- Lokalisera butiker i Osaka, Tokyo och Yokohama som säljer vinterkläder samt indexera dessa i en excelfil (med tillhörande kontaktuppgifter)
- Lokalisera grossister i Osaka, Tokyo och Yokohama som säljer vinterkläder samt indexera dessa i en excelfil (med tillhörande kontaktuppgifter)
- Skicka ut produktblad och presentation i form av en PDF fil till respektive butik och grossist som lokaliserats.