Viktoria Tocca är en internationellt prisad sångerska som gjort de stora rollerna i några av världens mest kända musikaler utomlands. Trots en diger meritlista uteblev dock jobben på hemmaplan. Då valde hon att starta eget och är idag en av Sveriges nya och mest spännande nöjesproducenter.
Vi backar bandet till år 2000. Viktoria Tocca är nyutexaminerad musikalartist efter tre års hårda studier vid Balettakademien i Göteborg när hon landar sin första stora huvudroll. Hon har fått förtroendet att spela den kvinnliga huvudrollen som kejsarinnan Sissi i ur-premiären av den tyska stormusikalen Ludwig II. Två år senare blir hon en av de yngsta sångerskorna någonsin att göra Christine i The Phantom of the Opera, denna gång i Köpenhamn.
– Jag hade drömt om att spela Christine sedan jag var 12 år gammal, så att bli erbjuden just den rollen så tidigt i karriären var i sann mening en dröm som gick i uppfyllelse, berättar Viktoria.
Den flygande starten på musikalkarriären följdes upp av stora framgångar som soloartist med bland annat en låt på Billboardlistan i USA, IFPI:s pris som bäst säljande klassiska artist i Hongkong, samt vinst i kategorin Vocal Album of the Year på One World Music Awards i Storbritannien.
När Viktoria så småningom flyttade tillbaka till Sverige insåg hon snart att det inte var lika enkelt att få jobb som sångerska på hemmaplan som det varit utomlands. Något hon till en del tror beror på den grad av svågerpolitik som finns inom musikalbranschen.
– Sverige är ett relativt litet land, så branschen blir lite som en ankdamm där folk föredrar att jobba med personer de känner sedan tidigare. Då är det klart att det blir en ganska tuff uppförsbacke om man inte är ett etablerat namn på hemmaplan, förklarar hon.
Motgångarna hindrade dock inte Viktoria från att hitta andra vägar till att få göra det hon älskar. Efter alla år som musikalartist och konsertsångerska utomlands var hon övertygad om att hon hade vad som krävdes även för svenska scener. Sedan några år tillbaka hade hon dessutom ruvat på idén om att sätta upp en egen konsert med de största musikalhitsen genom tiderna. Vad föreställningen skulle heta visste hon redan i huvudet: Från Broadway till Duvemåla.
Våren 2016 blev projektet verklighet. Hon startade eget produktionsbolag och kontaktade en handfull skönsjungande kollegor från musikalbranschen. Sedan hyrde hon anrika Berwaldhallen i Stockholm, något som innebar en stor personlig ekonomisk risk.
– Jag valde ju att satsa i stort sett alla pengar jag hade i projektet. Samtidigt trodde jag så otroligt mycket på konceptet och att det var dags att göra någonting på egen hand. Det kändes lite som att det var nu eller aldrig. Men visst, i början var det en del personer som tyckte att jag var helt galen, säger Viktoria med ett leende.
Succén lät dock inte vänta på sig. Berwaldhallen såldes ut och publiken bjöd på både stående ovationer och spontandans i bänkraderna.
– Konserten på Berwaldhallen var från början tänkt som en engångsgrej. En testballong för att se om intresset fanns för den här typen av produktioner och om jag klarade av att producera en egen föreställning med allt vad det innebär. Men efter responsen vi fick från publiken förstod jag direkt att det kunde bli något mycket större, säger Viktoria.
Hon skulle visa sig ha rätt. Konceptet växte snabbt till en kortare konsertturné med före-ställningar runt om i landet. Sedan dess har Från Broadway till Duvemåla spelats inför utsålda hus över hela Sverige och går nästa år in på sin nionde säsong, vilken även blir den första som även sträcker sig utanför Sveriges gränser med besök i Norge, Danmark och Finland.
Hösten 2018 tog Viktoria en paus som medverkande solist i Från Broadway till Duvemåla för att sjösätta ett nytt projekt. Fyra år tidigare hade hon sett musikalen Broarna i Madison County på Broadway. Föreställningen träffade henne rakt i hjärtat och hon förstod direkt att det här var något hon behövde göra i Sverige – på svenska.
– Huvudrollen Francesca var ett fantastiskt kvinnoporträtt och musiken passade min röst perfekt. Men jag förstod även att jag aldrig skulle få chansen spela rollen om musikalen sattes upp av en annan producent i Sverige.
Hon började direkt undersöka hur hon skulle kunna få Sverigerättigheterna till Broarna i Madison County. Många telefonsamtal och mejlkonversationer senare hade hon lyckats – mitt framför näsan på de stora produktionsbolagen som försökt sno åt sig rättigheterna bakom hennes rygg.
– Det var flera stora aktörer som försökte övertyga upphovsmännen att låta dem sätta upp musikalen med större och mer etablerade namn. Men personen som satt på de skandinaviska rättigheterna till musikalen hade sett mig i The Phantom of the Opera i Köpenhamn, vilket självklart öppnade en del dörrar. I grund och botten handlade det dock mest om hårt arbete och mycket envishet, berättar Viktoria.
I september 2018 hade till slut den svenska uppsättningen av Broarna i Madison County urpremiär på Maximteatern i Stockholm – med Viktoria Tocca som både huvudrollsinnehavare och producent. Föreställningen mottog fina recensioner och spelades sedan även på Slagthuset i Malmö.
Men hur vågar man egentligen som nykläckt nöjesproducent sätta upp stora föreställningar med alla risker det innebär, inte minst ekonomiskt? För Viktoria Tocca är svaret enkelt.
– Jag är fast i övertygelsen om att är man beredd att göra jobbet och leverera en högkvalitativ produkt så kommer man att belönas i slutändan. Sedan kan man nog säga att jag har en slags Pippi Långstrump-inställning till allt nytt jag möter. När jag står inför en ny utmaning brukar jag tänka att "det här har jag inte prövat förut så det kommer säkert att gå bra". Om man sätter en fot framför den andra och löser problemen längs vägen så brukar det ordna sig i slutändan. Hittills har det fungerat ganska bra!
Viktoria Toccas 3 bästa råd till dig som vill starta eget företag
1. Våga fråga
Om du inte frågar är svaret alltid nej. Våga lyfta luren eller skicka mejlet. Det värsta som kan hända är att någon säger nej och det är inte hela världen.
2. Skriv alltid avtal
Hur goda vänner man än är, se alltid till att skriva avtal på det ni är överens om. Det kan vara något enkelt som vilken tidsperiod det gäller och vilket gage ni har kommit överens om och vad sagda gage ska täcka. Gäller det till exempel både själva föreställningen och alla förberedelser, se till att få med det i avtalet, så att det inte kan bli missförstånd eller otrevligheter senare.
Avtalsmall: Mall för avtal med artist inför uppträde
3. Lita på din magkänsla
Gå på magkänslan och gör sådant som du verkligen brinner för och tycker är kul. Den där inre passionen och glöden kommer att behövas längs vägen!