Forskningen, som omfattar över 4 000 konsumenter, 500 marknadsförare och 500 innehållskreatörer i USA och Storbritannien, avslöjar att en överväldigande majoritet av kreatörerna (88%) redan har lanserat en produkt eller tjänst. Ännu fler (93%) planerar att lansera inom de närmaste 12 månaderna.
Resultaten visar att kreatördrivna produkter allt mer utmanar traditionella varumärken. Konsumenter är mer benägna (27%) att köpa produkter från kreatörer än från traditionella varumärken (24%).
Varför köper konsumenter hellre kreatördrivna produkter?
- "För att jag vill stötta små och framväxande företag" – 35%
- "För att kvalitén är bättre" – 31%
- "För att produkten är populär eller trendig" – 31%
- "För att jag litar mer på kreatörer än på traditionella varumärken" – 30%
- "För att det får mig att känna mig som en del av en gemenskap" – 29%
- "För att jag är en lojal följare av kreatören" – 26%
Amerikanska konsumenter (71%) är mer benägna att köpa kreatördrivna produkter jämfört med brittiska konsumenter (58%). För yngre konsumenter är siffrorna ännu högre: 91% av 16-24-åringar, 84% av 25-34-åringar och 74% av 35-44-åringar.
För Sverige finns ingen data men inte sällan följer vårt land internationella trender.
Växande intresse från varumärken
Den ökande populariteten för kreatördrivna produkter har väckt stort intresse från kända varumärken. Nästan alla marknadsförare (93%) har lanserat en samarbetsprodukt med en kreatör – en siffra som stiger till 98% i USA jämfört med 86% i Storbritannien.
De mest lukrativa sektorerna för kreatörer och varumärken att lansera samarbetsprodukter inom inkluderar:
- Mat & Dryck – 21%
- Mode – 17%
- Smink – 14%
- Hårvård – 14%
- Hudvård – 12%
- Teknik – 12%
- Träning & Fitness – 12%
Hinder för tillväxt
Trots den stora efterfrågan visar forskningen att kreatörer står inför flera hinder när de lanserar produkter:
- Brist på budget – 38%
- Brist på erfarenhet – 31%
- Rädsla för att ta risk – 29%
- Brist på affärskunskap – 27%
Kreatörer tvingas bära flera hattar när de startar och driver sitt företag där allt från ekonomi och marknadsföring till skapande och företagsledning ska skötas. Men marknaden är öppen och internet och sociala medier kan utnyttjas till en fördel för den mindre aktören. Framtiden för dessa företag med kreativa och egendesignade produkter ser med andra ord ljus ut.