Succén Watercars är ett exempel på hur olika företag på samma marknader delar på affärsidéer som helt enkelt inte måste vara unika för att ett företag ska lyckas. Grundaren Dave March fokuserade istället på sin passion samt på kvalitet och hade tålamod. Kunderna kom innan han var klar med hobbystadiet.
Hoppa över kvicksanden
Ofta kör blivande entreprenörer fast redan vid idéstadiet. Det är särskilt synd i de fallen där personen är driven, bra på att ta tag i saker och att förverkliga visioner och gärna vill vara sin egen chef samt tjäna pengar på företagande.
Man skulle kunna tro att med alla de egenskaperna på plats så borde det vara bäddat för en spikrak karriär som entreprenör.
Men så börjar någon säga till talangen att "Du måste ha gått i skola och pluggat ekonomi på gymnasiet och helst på universitetet också". Någon annan säger "Du måste ha erfarenhet". En tredje hävdar att man först måste ha en affärsplan klar och att den måste vara skriven enligt särskilda regler och ha en viss formell struktur plus exempelvis vara på minst 50 sidor. En del av problemkören sjunger "Du måste få med dig riskkapitalister eller ha en egen förmögenhet".
Till och med proffs, som har betalt för att hjälpa noviser komma igång med egenföretagande, hugger ofta till med rådet eller kravet "Du måste ha en unik idé , en affärsidé som ingen annan tänkt på tidigare."
Det måste du inte alls.
Det unika är vägen
Framgång inom entreprenörskap är oftast motsatsen till en prydligt ordnad, sekventiell affär som bygger på en byråkratiskt formulerad plan och mall. Snarast tvärtom. Entreprenörer kommer i snart sagt alla slags förpackningar, från alla slags bakgrunder, med alla slags personligheter. Det finns dock särskilt två återkommande egenskaper som är avgörande: passion och uthållighet. Det är för att entreprenörskap inte är ett sprintlopp utan ett maraton.
Exemplet Watercars
När det gäller myten om unika idéer är amerikanen Dave March, grundaren till Watercars, ett exempel på motargument. Idén bakom Watercars startade med en livslång passion för snabba fordon och en besvarad kärlek till mekanik som sträcker sig tillbaka minst till 1970-talet. Idag säljer Dave March visserligen skräddarsydda amfibie-bilar för mellan 1 till 2 miljoner kronor styck (främst till skådespelare, olje-prinsar och tech-miljardärer) men den första modellen rullade ut på marknaden först 2013, nästan 15 år efter att Dave March och hans två söner fick för sig att börja tillverka dem. Och inte ens vid starten (1999) var själva grundidén särskilt ny.
Folk som ser en Watercar idag utbrister eller tänker ofta "Det är som en James Bond-bil". Det är för att de tänker specifikt på filmen Älskade Spion ("The Spy Who Loved Me") från 1977, där "James Bond" (Roger Moore) dyker med sin sportbil och glider runt med den i vattnet som om det vore en ubåt.
Började som en utmaning och hobby
Dave March och hans yngste son hade faktiskt köpt en "amficar" modell 1964, renoverat den och testkört den – till deras besvikelse. Den var spännande att köra ner i vattnet men sedan väl i vattnet gick det trögt, långsamt och var krångligt. De bestämde sig för att tillverka en egen version som en personlig utmaning och satte igång 1999. De första versionerna var snabba men saknade detaljer som Dave March och sönerna önskade se i den här typen av amfibie-farkost. De fortsatte att testa sig fram och lägga till dessa. Åren gick. Efter 2010, när de slog Guinness världsrekord med sin modell Python så stod folk från hela världen i kö för att beställa ett handgjort exemplar men familjen March fortsatte att finputsa med fiffiga finesser och hade en fokus på säkerhet , stabilitet och bekvämlighet. De ville också att reservdelarna skulle kunna gå att beställa hos vanliga båthandlare och bilhandlare. Först 2013 bestämde de sig för att det här kan och vill vi sälja och började lanserade sin första modeller. Den senaste modellen heter Panther och har hittills sålts i ungefär etthundra specialbeställda exemplar.
Man kan dela på affärsidé
Naturligtvis hade andra teknikbegåvade entreprenörer sett Bond-filmen Älskade Spion (nu 42 till åren) och haft drömmar om att förverkliga visionen om en bil som kan köra såväl på vanliga vägar som på och under vattnet. Tesla-grundaren Elon Musk köpte faktiskt utställningsexemplaret (en Lotus Esprit med smeknamnet "Wet Nellie") från James Bond-filmen för motsvarande 10 miljoner kronor när den såldes på auktion 2013. Just den rekvisita-bilen är egentligen en enkel ubåt som inte går att köra på land. Specialeffekter, trickfilmning, 2 riktiga bilar och 6 tomma karosser samt bra skådespeleri skapade känslan av verklighet. Men Elon Musk vill bygga en riktig version.
Schweiziska företaget Rinspeed har kommit längre när det gäller dykning och undervattenskörning. Grundaren Frank M. Rinderknecht är en James Bond-entusiast som också inspirerades av filmen Älskade Spion. I 30 år gick han och funderade över hur han skulle kunna få en bil att "flyga under vattnet". Rinspeed presenterade sin modell sQuba år 2008 i Geneve.
Tittar man än längre tillbaks, så stöter man på namnet Oliver Evans. Oliver Evans föddes år 1755 i Delaware (som ligger i nuvarande USA). Han hade många likheter med Dave March, Watercars grundare . Inte minst begåvningen för mekanik och ingenjörskonst. År 1804 byggde Evans en amfibiebil , en blandning mellan båt och bil - som drevs av ånga.
Fyra lärdomar och råd gällande affärsidéer:
- Du måste inte tänka på att tjäna pengar på en gång . Tålamod är en dygd.
- Utgå gärna från ett specialintresse. Passion är bränsle.
- Din affärsidé måste verkligen inte vara "något som ingen annan tänkt på". Massor av företag delar på i grunden samma affärsidéer.
- .På en marknad finns det ofta rum för flera spelare - varför skulle inte du kunna vara en av dem? Kör.
Lägg det på hemsidan vettja! Det är vad jag börjat göra när kunderna säger snälla saker! ?
2. Great minds….
Jag funderade faktiskt på en app för testimonials.
- man tar en screenshot varje gång man läser något som man blir glad och stolt av
- det överförs till ens hemsida och ramas in på ett snyggt sätt under menyn ”Testimonials” (arbetsnamn)
- i början är det kanske bara en stor ram; men sidan är adaptiv så ju fler fina omdömen, desto fler (fast mindre) ramar. Ungefär som musikproducenters och artisters väggar med guld- och platinaskivor.
* http://bit.ly/2ZBtLu1
Ha en fin dag! Se mer...
Den här ligger på förstasidan (www.känsla.nu, och JA, det funkar med prickarna!):
Så otroligt mäktigt vad som hände på senaste behandlingen hos dig och ännu mer fantastiskt är alla effekter jag märker efteråt.
Jag känner mig ung, bekymmerslös och bara genuint glad på ett sätt som jag inte vet om jag nånsin gjort.
Jag har alltid känt mig så allvarlig utan anledning, liksom att jag har ett leende och vetat att jag är en glad person men inte känt mig glad så där på riktigt.
Nu känner jag mig strålande, skrattar hjärtligt så det sjunger i kroppen.
Jag märker hur människor drar sig mot mig, ger mer kontakt och vill umgås med mig på ett sätt som nästan gör mig generad för jag ser ju och förstår att jag nu har en annan energi!
Jag är så tacksam över att du finns och vad du gör med dina behandlingar!
Sluta aldrig med det du gör för människor!
Superstammis
Keep going strong Kevin! Du har fått en ny följare i mig =) Se mer...