1. Att inte göra någon marknadsundersökning
Många entreprenörer misslyckas för att de inte utforskar efterfrågan, konkurrens och tillväxtmöjligheter på marknaden innan de kickar igång verksamheten.
Marknadens efterfrågan behöver testas genom exempelvis Kickstarter, Etsy eller helt enkelt ett snack med din idealkund. De flesta nya entreprenörer begår det fatala misstaget att inte göra någon slags testning.
Testa efterfrågan innan produktionsfasen
Jeremy Ames tar upp en entreprenör som tjänade 10000 dollar på några timmar genom att göra en produktprototyp, skapa en hemsida och spela in en TikTok-video. På ett kostnadseffektivt sätt bekräftade han att människor efterfrågade produkten, innan han ens hade någon aning om hur den skulle kunna tillverkas.
Kan du sätta fingret på konkurrensfördelar och tillväxtmöjligheter? Slopa företagsidén annars
Konkurrensanalys är också en oerhört viktig faktor i startskedet. Om du inte kan komma på någon konkurrensfördel bör du inte satsa på företagsidén. Detsamma gäller tillväxtmöjligheter - vet du inte hur du ska växa kommer ditt företag säkerligen att försvinna snabbt. Ta reda på om marknaden växer och om merförsäljning är möjligt.
2. Att du inte anpassar dig efter dina styrkor och förmågor
De flesta undviker saker de avskyr att göra. Underlätta för dig själv genom att hitta en affärsmodell som är i behov av dina styrkor - det är tillräckligt svårt att driva ett företag.
3. Att lansera företaget utan ekonomisk modell - som att köra bil i blindo
En ekonomisk modell handlar mer om att kunna se vart företaget är på väg än om pengar. Jeremy Ames blir ständigt chockad över hur många entreprenörer som spenderar pengar på en startup utan en existerande budget.
4. Otillräckligt kapital och för stor skuld
Forskning visar att 38 procent av företagare misslyckas på grund av att pengarna tar slut - för 20 procent sker detta redan under första verksamhetsåret.
Var beredd på att en startup tar dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket än vad du har förberett dig på. Kan du leva upp till dessa beräkningar? Då kan du köra!
5. Ineffektiv marknadsföring eller försäljning
Jeremy Ames förespråkar att företagare ska planera hur de ska kunna få kunder genom att förstå vilka kunderna är, vad kunderna behöver mer och var de kan hittas.
6. Dåligt investerad tid - som att jonglera med granater, glasbollar och plastbollar
“Om du tappar en granat kommer det att ha katastrofala konsekvenser. Tappa en glasboll, och den kommer att gå sönder, men den kommer inte att döda dig. Och de där plastbollarna? Du borde förmodligen inte jonglera med dem alls.”
Som entreprenör måste du lära dig väldigt snabbt vad du jonglerar med, annars kommer det bli svårt att förstå vad du ska prioritera.
Analysera mera och gör succé
Chanserna till framgång ökar stort med rätt gnutta analys och väl uttänkta intentioner. Det är, enligt Jeremy Ames, vad som urskiljer de entreprenörer som gör stordåd från de som brinner ut, slumpar bort företaget eller går i konkurs.