Rapporten visar att 53 procent av e-handlarna anser att konkurrensen från lågprisaktörer är ett stort eller mycket stort hot. Hela 66 procent anser att lågpristrenden skapar en snedvriden prisbild, där svenska företag som följer EU:s regelverk inte kan konkurrera på samma villkor.

Som svar på konkurrensen uppger 35 procent av e-handlarna att de satsar på högre kvalitet och bättre service. 31 procent fokuserar på att stärka sina varumärken och en femtedel förbättrar leveranstider och kundupplevelser.

Den mest efterfrågade åtgärden för att skapa en rättvis konkurrens är att lågprisaktörer ska omfattas av samma EU-regler som övriga e-handlare inom unionen.

– Det är naturligt att många e-handlare ser utländska lågprisaktörer som hot. Men istället för att själva kompromissa med kvalitet och sänka priser är det positivt att många lägger fokus på att erbjuda bättre produkter och ett starkare varumärke. En förändring av regelverken har diskuterats flitigt senaste veckorna, som följd av rapporteringen kring företag som Temu och Shein. Sveriges e-handlare vill att dessa företag ska omfattas av samma EU-regler för att skapa en rättvis konkurrens, säger Patrik Widlund, CMO på Svea Bank.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: