Starka ekonomiska resultat

Med svenskutvecklade spel som Minecraft, Candy Crush Saga, It Takes Two och Battlefield fortsatte branschen att växa och en majoritet av företagen med omsättning redovisade vinst under året 2023. Totalt bidrog branschen med 5,4 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket inkluderar bolagsskatt, löneskatter och moms på dataspel.

Med dotterbolag inkluderade omsatte de svenska spelbolagen hela 90,4 miljarder kronor globalt, en ökning med 4,5 procent jämfört med 2022. Särskilt de 23 börsnoterade bolagen sticker ut med en tredubblad omsättning på fyra år, från 20,5 miljarder kronor 2020 till 64 miljarder kronor 2023.

Tillväxt i antalet företag och anställda

Antalet aktiva spelföretag i Sverige nådde över 1 000 under 2023, varav 108 är nystartade. Totalt nyanställdes 644 personer, vilket motsvarar en ökning på nästan 8 procent. Sammanlagt sysselsatte branschen över 9 000 personer i Sverige och nära 16 000 internationellt.

Andelen kvinnor i branschen ökade till 23,7 procent, med 2 150 kvinnor anställda i Sverige.

Utmaningar kvarstår

Trots framgångarna finns utmaningar. Minskad tillgång till kapital har påverkat investeringsviljan, och flera företag har behövt genomföra omstruktureringar och uppsägningar. Per Strömbäck, VD för Dataspelsbranschen, betonar dock mångfalden som en styrka för den svenska branschen: 

"Det är mångfalden som är det starkaste kortet för de svenska spelföretagen. Vi gör spel på många olika sätt av många olika företag och för många olika spelare. Från enkla pussel till nästan oändligt detaljerade strategispel. Barnspel och barnförbjudet. Stora och små. Tekniskt banbrytande eller geniala i sin enkelhet. De svenska dataspelsföretagen har alla sorter."

Rapporten lyfter även flera andra ämnen utöver siffror och statistik, däribland barns säkerhet i spel och den pågående debatten kring skärmtid. Samtidigt lyfter man fram nya lösningar för att skapa en tryggare spelmiljö för barn.

En blick framåt

Dataspelsbranschen ser fortsatt tillväxtpotential men understryker att det krävs arbete för att säkerställa långsiktig framgång, inte minst genom att förbättra tillgången till kapital och bemöta framtida utmaningar.

Rapporten målar upp en optimistisk men realistisk bild av en bransch som trots tuffa tider fortsätter att växa och utvecklas, både lokalt och globalt.

Fotnot: Statistiska Centralbyrån uppger att exporten av kläder 2023 var 32 miljarder kronor, järnmalm var 34,5 miljarder.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.