Små bokföringsbyråer mest sårbara vid Corona-attack
Hur kommer det sig att Skatteverket inte ser hela bilden för vad som verkligen pågår? Sverige har många fördelar, men ibland är det inte lätt att driva företag här. Flera bokföringsbyråer har hamnat i kläm efter coronavirusets smittspridning och extra tufft har de varit för många mindre företag som har fått hela personalstyrkan frånvarande. En av de som drabbats hårt är bokföringsbyrån Bulletproof Accounting som drivs av Virve Skullman.
- Problemen har uppstått av frånvarande personal samtidigt som en stor ökning av arbetsbördan har orsakat förseningar, detta bottnar i coronaepidemin, säger Virve, och när Skatteverket inte godtar ansökningar om anstånd på ett par veckor försvåras situationen både för oss och våra kunder.
Det går tillbaka till juniboksluten 2021, men inget anstånd lämnas heller på ROT och RUT-avdragen och troligtvis inte på momsdeklarationerna heller som nu ska lämnas in. Kunderna behöver hjälp med ansökningar om anstånd, eller med att driva sina frågor vidare mot en till synes omöjlig motståndare, Skatteverket. Samtidigt ska även omställningsstöd och permitteringsstöd hanteras jämte överklaganden. Många har drabbats hårt av coronaepidemin och bokföringsbyråernas arbetsbörda har fördubblats.
Skatteverket är alltför ofta inte tillgängliga då deras system och hemsida inte fungerar.
- Inom redovisningsdelen har vi tre anställda, och ingen av dem har kunnat närvara fysiskt, berättar Virve. Problemet har också varit regelverket då det arbete som inte är flyttat till molnet måste utföras på kontoret.
Lösningen är egentligen enkel
Virve menar att lösningen är enkel – ge bokföringsbyråerna anstånd på alla tjänster vid behov. Detta skulle göra att både byråer och kunder fick en möjlighet att komma i kapp.
- Att nu mötas av kalla handen oavsett vilken lättnad som vi och våra kunder söker, försätter alla i en dålig situation, säger Virve. Trots att jag sitter på fyra stolar och gör allt för våra kunder är det svårt att klara situation och att bli hörd. Skatteverket är alltför ofta inte tillgängliga då deras system och hemsida inte fungerar. Senast denna vecka har det varit tekniska problem eller har tjänsten varit full. Väldigt stressande.
Det finns konsekvenser av Skatteverkets rigida hållning till bokföringsbyråerna. Många av dessa byråer är småföretagare som inte bara ska tänka på sin egen verksamhet, utan gemensamt har tusentals företag som de hjälper. Stressiga situationer med brist på personal, extra straffavgifter och handhavande av omställningsstöd och permitteringsstöd under tidspress med hela personalstyrkan insjuknade eller i karantän – är inte en normal situation i vårt samhälle.
Och tänk, endast en liten tidsfrist skulle ha kunnat avhjälpa situationen. Skatteverket har gjort ett bra jobb i form av vissa anstånd som hjälpt företagen generellt – men nu är det dags att man ger den hårt belastade bokföringsbranschen lite frisk luft genom att ge dem chansen att både hjälpa sig själva och alla de företag som är deras kunder. Och det är inte svårt – man måste bara ta ett steg tillbaka och se helheten för denna bransch.