Den minskade försäljningen är kännbar för bland annat Lyxmärken som Gucci och LVMH, vilket syns i de senaste rapporterna. LVMH, ägare av märken som Louis Vuitton och Christian Dior, ökar något ännu men inte i samma utsträckning som tidigare.

På klockmarknaden råder liknande utveckling. Efterfrågan fick ett uppsving efter pandemin men den har nu avtagit. I takt med att räntorna och inflationen började stiga, samtidigt som börsen blev allt mer instabil, har intresset av att spendera sina pengar svalnat kraftigt.

Prisras på lyxklockor

De mest värdefulla klockorna på marknaden har sjunkit i pris med 18 procent. Lyxklockor som Rolex och Patek Philippe faller snabbt i pris och har nått den lägsta prisnivån på två år. Prisfallet på andrahandsmarknaden ser ännu värre ut. Där har priserna rasat med 43 procent på 1,5 år. Rolex har gått ner med 27 procent och Patek Philippe gått ner 47 procent.

Läge att investera

Trots dalande försäljning menar experter att lyxklockor ändå kan vara en säker investering inför framtiden, eftersom värdet med största sannolikhet kommer att stiga. Marknaden för exklusiva klockor klarade sig bättre, och återhämtade sig snabbare än andra branscher under finanskrisen, enligt rapport från Boston Consulting Group


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.