Batteriet XFC bygger på en helt ny teknik med celler som satts ihop till större enheter - så kallade cell-to-pack, vilket innebär att de monteras direkt i batteriet. Genom ett egenutvecklat kylningssystem som är integrerat i varje enskild cell, har StoreDot också utvecklat en effektiv värmehantering som är en förutsättning för den nya tekniken. Den hjälper till att hålla en jämn temperatur under körning, men även under snabbladdning. Målet är en laddningstid på fyra minuter för en körsträcka på 160 kilometer. Batteriet beräknas vara ute på marknaden 2026. Fram till dess fortsätter StoreDot att finjustera batteritekniken som bygger på en rad tekniker, bland annat kemi, organisk kemi, nanopartiklar, molekyldesign, kvantfysik och elektrokemi. Polstar och Volvo som ser en stor potential i konceptet, har genom investeringar bidragit till att möjliggöra utvecklingen av den nya tekniken.
Laddningsbara motorvägar
Det är inte bara batterier som förser elfordon med energi. I likhet med en spårvagn kommer elfordon att kunna färdas med Stellantis nyutvecklade Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) - ett trådlöst system som gör det möjligt att köra på motorvägar utan att använda elbatterier. Induktionsladdning möjliggörs genom skenor som placeras ut under asfalt, bland annat i syfte att förhindra batteriurladdning på motorvägen. Genom det trådlösa systemet DWPT förses elfordon med el från de utplacerade skenorna, vilket minskar behovet av laddstationer samtidigt som det ökar säkerheten. Den andra delen av DWPT systemet består av speciella mottagare som sitter på elfordonen för att de ska kunna kommunicera med laddskenorna. Det som skiljer Stellantis system från liknande som vi fått se tidigare är att strömmen skickas direkt till fordonens elmotorer. Det är ett smart och energisparande system med stor potential att bidra till en bättre miljö och framtida utveckling inom infrastruktur för elfordon.