Självkörningssystemet har marknadsförts aggressivt av Musk
Tesla har varnat förare för att deras Autopilot och Full Self-Driving-system är inte helt autonoma, men nu undersöker justitiedepartementet andra uttalanden från Tesla:s VD Elon Musk, som antyder att deras bilar kan köra sig själva. Musk har aggressivt marknadsfört Teslas förarassistansteknologi i nästan ett decennium.
Riskerar åtal för vilseledning och värdepappersbedrägeri
Utredarna undersöker om Tesla begick bedrägeri genom att vilseleda konsumenter om sina förarassistanssystem, säger källorna, och två av dem hävdar även att Tesla begick värdepappersbedrägeri genom att lura investerare. Tesla har inte kommenterat.
Utredningen kan resultera i brottsåtal eller civila sanktioner - åklagarna har ännu inte bestämt hur de ska gå vidare, vilket delvis beror på de omfattande dokument som Tesla lämnade in som svar på stämningarna.
Påslagen autopilot har resulterat i dödliga krockar
Hundratals Teslakraschar - flera med dödsfall som påföljd - med autopilot aktiverat, granskas även av amerikanska tillsynsmyndigheten i en separat utredning. Olyckorna har tvingat elbilsbjässen att återkalla massor av sina elbilar.
En Tesla-ingenjör vittnade 2022 i en rättegång om en dödlig krasch med Autopilot att en video publicerad i oktober 2016 inte korrekt återspeglade teknologins förmågor. Musk publicerade videon på sociala medier och skrev att "Tesla kör sig själv (utan mänsklig inmatning alls) genom stadsgator till motorvägar, för att sedan hitta en parkeringsplats."
"Förmodligen bättre än en mänsklig förare"
Under en telefonkonferens med reportrar 2016 beskrev Musk Autopilot som "förmodligen bättre" än en mänsklig förare. Under ett samtal 2022 har han pratat om en uppdatering som ska göra att föraren inte behöver “röra ratten”. När Teslas bilförsäljning och vinst sjunker och massavsked genomförs, fokuserar Musk alltmer på självkörningstekniken.
"Att satsa fullt ut på autonomi är ett självklart drag," skrev miljardären på sin sociala medieplattform i mitten av april. Musk har upprepade gånger genom åren garanterat självkörande Tesla.
Misstänkt för vållande till annans död på grund av autopilot
Domstolar har de senaste månaderna påpekat att företagets kommunikation om tekniken har gett kunder en falsk känsla av säkerhet. I april arresterades en man i Washington misstänkt för vållande till annans död efter att hans Tesla, med autopilot aktiverat, körde på och dödade en motorcyklist. Föraren tittade på sin telefon och har erkänt att "han inte uppmärksamt körde, medan autopilotläget var aktivt ... och litade på att maskinen körde åt honom."
I Washington är föraren "ansvarig för fordonets säkra och lagliga drift", oavsett dess tekniska kapacitet, sa en talesperson för delstatens patrull till Reuters.
Upprepade kraschar och 14 dödsfall
Efter massåterkallelsen av Teslabilar följde en långutdragen utredning efter att bilar med Autopilot aktiverat upprepade gånger kraschat in i fordon. Tillsynsmyndigheten granskade sedan hundratals krascher där Autopilot var aktiverat och identifierade 14 dödsfall och 54 skador. Tesla bestridde NHTSAs resultat men gick med på återkallelsen.