De batterier som hittills levererats och nu sitter i Scanias el-lastbilar innehåller en av de mest väsentliga komponenterna – katoden – som är importerad från Kina.

Problem med produktionen

Northvolt byggde sin affärsmodell på idén att tillverka hela batterier inom Europas gränser. Redan innan företaget kunde visa upp ett fungerande batteri lades stora order från exempelvis BMW, samtidigt som finansiering strömmade in från Europeiska investeringsbanken och pensionsfonder.

Men trots det massiva ekonomiska stödet har Northvolt haft stora problem att få igång sin katodproduktion. Enligt vittnesmål från anställda har allt katodmaterial som producerats blivit oanvändbart och hamnat i avfall.

"Det står säck på säck överallt över hela fabriken," säger processoperatören "Adrian" till Uppdrag granskning.

Egen produktion pausad

I början av hösten 2024 uppnådde Northvolt en kvalitet på sitt katodmaterial som ansågs tillräckligt bra för vidare tester. Men kort efter den framgången beslutade bolaget att pausa den egna produktionen och stänga den del av fabriken där katodtillverkningen försökts byggas upp.

Northvolts miljöchef Emma Nehrenheim betonar att det egna katodmaterialet var centralt för företagets ursprungliga strategi.

"Det är ingenting vi önskar, och långsiktigt kommer vi – och jag naturligtvis personligen – jobba för att hitta tillbaka till den strategi vi en gång valde," skriver hon i ett mejl till Uppdrag granskning.

Hittills har Scania producerat 792 el-lastbilar med Northvoltbatterier. Men samtliga innehåller katodmaterial från Kina. Scania uppger dock att batterierna fortfarande är bland de mest miljövänliga på marknaden.

Trots utmaningarna vidhåller Northvolt att de har en långsiktig plan för att återuppta sin katodproduktion och uppfylla visionen om en helt europeisk batteriproduktion.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.