Inc Magazine spekulerar om Paneras komplexa handlingar och uttalande. Våren 2022 introducerade Panera en dryck som kallades Charged Lemonade med mellan 155 och 302 milligram koffein, beroende på storlek och smak - ungefär samma som fyra eller fem koppar kaffe.

I maj 2023 går Panera ut med sina planer om att börsnoteras. I oktober 2023 stämdes Panera efter att ha åkt på rättsliga stämningar som hävdade att två kunder bokstavligen dog efter att ha druckit Paneras Charged Lemonade-drycker. Båda hade antagligen hjärtproblem och visste inte hur mycket koffein dryckerna innehåller.

Kan uppfattas som en undanflykt och brist på ansvar

Denna vecka bekräftade Panera att man successivt kommer att avveckla Charged Lemonade under en obestämd tid. Detta beslut efter de påstådda dödsfallen kan ses negativt av vissa, eftersom det kan uppfattas som att undvika frågan i stället för att ta itu med den direkt.

Beslutet kan också påverka Paneras rykte - även om syftet med uttalandet är att bibehålla en positiv bild, kan det tolkas som bristande i ansvar, särskilt med tanke på dessa allvarliga anklagelser som Panera inte bemöter.

“Lemonade That Kills You”

Beslutet att ta död på Charged Lemonade kan också vara drivet av en kombination av juridiska bekymmer, ekonomiska överväganden och potentiell påverkan på den planerade börsintroduktionen. Panera har inte förtydligat beslutet, därför är det svårt att avgöra de primära faktorerna bakom.

Enligt Inc Magazine kallar vissa på sociala medier Paneraprodukten "Lemonade That Kills You", kanske tyckte företaget detta faktum förstärkte att det inte var värt att ha kvar dryckerna i sortimentet.

Panera berör inte dödsfallen eller börsnoteringen

Vid kontakt med Panera kommer de med ett förvånansvärt positivt uttalande och berör inte ens de påstådda dödsfallen. De bekräftar inte ens att de fortfarande planerar att börsnoteras:

“Vi är glada över att fortsätta framgången med vår senaste menytransformation, som började med vårt kärnsortiment med smörgåsar och sallader. Vi lyssnade på över 30 000 gäster om vad de ville ha från Panera, och fokuserar nu på det breda utbudet av drycker som vi vet att våra gäster önskar sig – från spännande, trendiga smaker till låg sockerhalt och lågkoffeinalternativ. Vår förbättrade dryckesportfölj, inklusive nya Blueberry Lavender Lemonade, Pomegranate Hibiscus Tea, Citrus Punch och Tropical Green Smoothie, kommer att förstärka vårt uppdrag att leverera det våra gäster mest önskar – fantastisk smak, kvalitetsingredienser och värde.”

Läge att dra lärdom och egna slutsatser

Ingen kommentar om varför Charged Lemonade fasas ut eller om den planerade börsintroduktionen fortfarande är på gång.

Frågan är om detta handlar om att framföra ett positivt budskap och hålla fast vid det oavsett omständigheter. Eller så, kanske det bästa ibland är att lägga ut fakta utan att gynna något håll och låta människor dra sina egna slutsatser.

“Jag tror det är vad vi kommer att behöva göra här”, avslutar skribenten Bill Murphy JR.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.