Andelen svenskar som e-handlar har däremot ökat kraftigt. I augusti handlade 71 procent av konsumenterna online, vilket bidrog till den blygsamma omsättningsökningen. Detta trots att omsättningen i juli sjönk med 1 procent. "Intresset för e-handeln är enormt, men det tuffa ekonomiska läget gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken," säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Starkt e-handelsår – men utländska lågprisaktörer oroar

För årets första åtta månader har e-handelns omsättning ökat med 9 procent jämfört med 2023, där flera varukategorier visar tvåsiffriga tillväxttal. Ljungberg påminner dock om att 2023 var ett svagt år för e-handeln, vilket delvis förklarar den procentuella ökningen. Vissa kategorier, såsom kläder, skönhetsprodukter och sportartiklar, har utvecklats bättre, medan kapitaltunga varor ligger under tidigare nivåer.

Ett växande problem för svenska handlare är att fler konsumenter väljer att handla från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Dessa aktörer erbjuder extremt låga priser, vilket påverkar den svenska marknaden negativt.

"Det är direkt skadligt för svensk handel, och konsumenterna riskerar att köpa produkter som inte följer EU:s säkerhetskrav," varnar Ljungberg och betonar behovet av rättvis konkurrens på marknaden.

Svensk Handel hoppas nu på räntesänkningar för att stärka den inhemska handeln inför kommande månader.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.