Efter flera år av ekonomisk motvind ser hushållen en försiktig förbättring i sin köpkraft. Årets julhandel förväntas öka med 2 procent, motsvarande 1,5 miljarder kronor, jämfört med föregående år. Det innebär att decemberhandeln har ett nytt rekord i sikte. Men trots de ljusare ekonomiska utsikterna fortsätter konsumenternas prismedvetenhet att prägla julshoppingen.

Köpkraften stärks inför julen

Enligt Julhandelsrapporten 2024, som publicerats av HUI Research, väntas julhandeln i år omsätta totalt 93 miljarder kronor. Det är en ökning som drivs av förbättrade ekonomiska förutsättningar för hushållen.

– Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att konsumenternas köpkraft inför julen är större än i fjol. Julhandeln 2024 beräknas omsätta 93 miljarder kronor och har därför rekord i sikte, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

Mat dominerar – sällanköpsvaror tappar

Dagligvaruhandeln spås öka med hela 6 procent i löpande priser, medan sällanköpsvaruhandeln förväntas minska med 1 procent. I volym beräknas dagligvaruhandeln växa med 4 procent, medan sällanköpsvaruhandeln minskar med 2 procent.

– Maten är en central samlingspunkt varje jul och i år spås hushållen spendera mer pengar på julmaten än i fjol. Det prismedvetna beteendet kommer dock i viss mån sannolikt att fortsätta inom dagligvaruhandeln, där den ekologiska julskinkan i varukorgen möjligtvis byts ut mot motsvarande billigare alternativ, säger Lindquist.

Sällanköpshandeln, som inkluderar kapitalintensiva varor som elektronik och möbler, fortsätter däremot att kämpa i motvind.

– Den kapitalintensiva sällanköpsvaruhandeln har fått genomgå ett stålbad när konsumenterna hållit hårt i pengarna. Branschen möter en prismedveten konsument och spås fortsatt en negativ utveckling även i årets julhandel, säger Lindquist.

Prisfrågan fortsatt central

Även om det ekonomiska läget förbättrats något är prisfrågan fortfarande central för många konsumenter. En stor del av årets julinköp görs också tidigare under reor som Black Friday, vilket kan minska försäljningen i december.

– Trots ett något ljusare ekonomiskt läge förväntas prisfrågan fortsatt att vara central. Många konsumenter kommer därför att söka maximalt värde för sina pengar och konsumtionen under novembers stora reaperioder spås fortsätta öka på bekostnad av decemberhandeln, avslutar Lindquist.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.