Ökad konsumtion driver upp omsättningen
Under september månad har både antalet e-handelskonsumenter och deras genomsnittliga utgifter ökat markant, vilket bidragit till den totala omsättningsökningen. Månadens 13 miljarder kronor är den högsta noteringen för en septembermånad sedan mätningarna startade 2020. Under tredje kvartalet 2024 steg omsättningen med 8 procent jämfört med samma period förra året, och för hela året hittills är ökningen 11 procent.
Flera varukategorier noterade en positiv omsättningstrend under det tredje kvartalet, med undantag för barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol. På årsbasis visar dock alla varukategorier en uppgång, inklusive bygghandeln som tidigare haft negativ tillväxt. Den starka uppgången inom byggsektorn kan delvis förklaras av ett förmånligare ROT-avdrag som infördes den 1 juli.
Stark avslutning av året väntas
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, ser positivt på den fortsatta utvecklingen och framhåller den ökande andelen konsumenter som nu regelbundet handlar online.
– Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månad kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln, säger Ljungberg.
Ökad handel från utlandet oroar
En annan trend som lyfts fram i rapporten är den ökande andelen svenskar som handlar varor från utlandet. I september handlade 20 procent av konsumenterna från utländska e-handelsplatser, jämfört med 16 procent samma månad förra året. Den största delen av ökningen tillskrivs kinesiska plattformar som Temu och Shein, vilket oroar Svensk Handel.
– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, avslutar Ljungberg.
E-handeln i Sverige fortsätter därmed visa styrka och anpassningsförmåga, men utmaningar kvarstår när det gäller att hantera konkurrensen från internationella aktörer.