Enligt e-barometern handlar det om en minskning med 1,1 procentenheter jämfört med samma månad året innan, och även en nedgång i jämförelse med den kampanjtäta november. Försäljningen totalt minskade med 1,8 procentenheter, en förändring som till stor del beror på att yngre män handlade betydligt mindre.

Trots färre köpare ökade snittköpen. Konsumenterna spenderade i genomsnitt 2 718 kronor per person hos svenska e-handlare, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med december 2023. Dock låg summan fortfarande 4 procent lägre än under november månad.

Män mellan 30 och 49 år stod för de högsta utgifterna, med ett snitt på 3 324 kronor hos svenska e-handlare. De handlade dessutom för ytterligare 1 983 kronor från utländska aktörer – en markant ökning jämfört med månaden innan.

Sammanfattningsvis fortsätter e-handeln att visa skiftande mönster, där både köpbeteenden och preferenser påverkar utvecklingen.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.