Sam Salehpour har varit ingenjör hos Boeing i över 30 år.Inför senatens utskott vittnade han om hur han under tre års tid tagit upp säkerhetsproblem, både muntligt och skriftligt till Mark Stockton, vd, och Lisa Fahl, en av bolagets vice vd:ar.
Hur blev responsen?
Alla hans oroanmälningar avfärdades, allt för att undvika kostnader för bolaget. Ändå handlade dessa oroanmälningar om allvarliga problem, inklusive felaktiga flygplansdelar.
-Jag blev ignorerad. Jag fick order att inte skapa förseningar, säger Salehpour. Jag fick helt enkelt order om att hålla tyst.
Alarmerande händelse
Det var Demokraternas senator Richard Blumenthal från Connecticut som tog initiativ till utfrågningen i senaten, enligt Fortune.
Bakgrunden är naturligtvis händelsen i januari då en dörrplugg lossnade från en Boeing 737.
En undersökning från Federal Aviation Administration har sedan visat att Boeing misslyckades i 33 av 89 produktrevisioner och noterade "dussintals problem" vid sina anläggningar.
Kunde ha undvikits om Boeing lyssnat
De som vittnade under onsdagens utfrågning – ett antal Boeing- och FAA-personal, inklusive Salehpour – sade att många av Boeings säkerhetsbrister skulle ha undvikits om de hade lyssnat på de anställdas oroanmälningar.
-Min chef sa: 'Jag skulle ha dödat någon som sa vad du sa på ett möte'", berättade Salehpour för utskottet. Det är inte en säkerhetskultur när du hotas för att du tar upp säkerhetsfrågor.
Många defekter
Salehpour sa att han hade sett flera åtgärder som riskerade planernas säkerhet under sin tid som kvalitetsingenjör.
När Salehpour konsulterade inspektionsdokumentationen bekräftade den vad han hade sett. Av de 29 inspekterade av Boeing hade nästan alla defekter.
Spik placeraders i Salehpours däck
Salehpours upprepade oroanmälningar om säkerhetsfrågor ledde till att han blev omplacerad till en annan avdelning inom företaget.
Salehpour sa att efter hans oroanmälningar började chefen ringa hans privata nummer och skälla på honom under långa samtal, avboka läkarbesök i hans namn, och han hittade också en spik i ett däck, som han tror medvetet hade placerats där.
Nu vaknar han på nätterna till mardrömmar om att bli knivskuren.
-Jag får fortfarande psykologisk hjälp bara för att återgå till en normal tillvaro", avslöjade Boeing-ingenjören till Fortune.