Fakta om Black friday

  • Black Friday är USA:s största shopping- och readag och markerar starten på julhandeln. Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving, alltså den fjärde fredagen i november. 
  • I Sverige har Black Friday markant ökat i popularitet de senaste åren.
  • Black Friday infaller i år den 24 november.
  • Cyber Monday kallas måndagen efter Black Friday – i år den 27 november. I USA har detta varit e-handelns fortsättning på Black Friday som ursprungligen helt ägde rum i fysiska handeln.
  • Black Weekend: Helgen mellan Black Friday och Cyber Monday.
  • Black Week: Samlingsbegreppet för den kampanjperiod som ofta pågår hela veckan då Black Friday infaller.
  • Black Week infaller i år mellan 20 till 26 november. 

Så handlar svenskarna under Black Week och Black Friday

  • Black Week infaller i år 20- 26 november. I en undersökning genomförd av Svensk Handel inför årets Black Week uppger totalt fyra av tio att de planerar att handla, vilket kan jämföras med strax över hälften ifjol. Black Week är fortsatt mest populärt bland yngre konsumenter.
  • Drygt var tredje avstår från köp av ekonomiska skäl, vilket är i nivå med fjolårets undersökning. Även miljömässiga skäl har ökat i betydelse för att avstå från köp, framför allt bland yngre konsumenter.
  • Black Week är startskottet för julhandeln och i år planerar rekordmånga att köpa julklappar i samband med högtiden; totalt sju av tio, att jämföra med strax över sex av tio ifjol. Den tydligaste ökningen kan utläsas bland konsumenter i åldern 25 -34 år där nästan åtta av tio planerar julklappsköp.
  • De största varukategorierna under Black Week är fortsatt kläder, hemelektronik och skönhetsprodukter. Hemelektronik har stigit efter ett tapp i fjol; nästan hälften av konsumenterna planerar att handla hemelektronik under årets Black Week.
  • Samtliga varukategorier med undantag för skönhetsprodukter har stigit i årets undersökning, vilket indikerar att de konsumenter som planerar att handla köper fler varor.
  • Bland de som planerar att handla förväntas det genomsnittliga köpbeloppet således bli högre jämfört med ifjol, vilket innebär att den totala konsumtionen förväntas stiga under året Black Week; totalt förväntas årets Black Week omsätta drygt 8,7 miljarder kronor.

Om undersökningen: 

Underlaget till denna rapport är en konsumentundersökning om Black Week utförd oktober 2023. Konsumentundersökningen genomfördes som en webbenkät av ett externt undersökningsföretag på uppdrag av Svensk Handel. 1000 personer i Sverige mellan 18 och 79 år deltog. Enkäten stratifieras med avseende på kön, ålder och geografi och genomfördes oktober 2023.

Medlemsförmån: Black Friday Deals: Få upp till 59% i rabatt från Samsung*

*Du behöver logga in för att se erbjudaden. Medlemskap är kostnadsfritt.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2023-11-23 03:22
Black Week kommer att bidra till att öka försäljningen för butiker mycket.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.