Apple ändrar sina planer om att bygga en bil. De arbetar nu med en elbil som är mindre avancerad än deras tidigare idé om en helt självkörande bil. Företagets mål för när bilen ska släppas har också skjutits upp till tidigast 2028, ungefär två år senare än den förra planen.

Apples hemlighetsfulla projekt för att utveckla ett fordon är utan tvekan ett av företaget mest ambitiösa hittills, men det visar sig också vara ett av Apples mest turbulenta äventyr.

Bild på Apples elbil framtagen med hjälp av AI

Projektet, med kodnamnen Titan och T172, började ta form 2014. Företagets tidigare mål för lansering 2026 var också resultatet av en försening. Projektet har sett flera chefer komma och gå. Det har varit flera omgångar av uppsägningar, viktiga strategiändringar och många förseningar, rapporterar Bloomberg.

Här är några saker vi känner till:

  • Apple arbetar nu på en EV med mer begränsade funktioner, vilket är en tydlig tillbakagång från planen på en bil utan både pedaler och ratt.
  • Fordonet kommer att drivas med ett "Level 2+"-system som klarar av autonom filcentrering och adaptiv farthållning samtidigt, enligt Bloomberg, som tillade att nivån var några steg tillbaka från den tidigare planerade Level 4-tekniken som klarar av att autonomt köra bilen under begränsade omständigheter.
  • Bilens design befann sig i förprototypstadiet i slutet av 2022. Officiella uppgifter om bilens namn, specifikationer och utveckling har varit knapphändiga under det senaste decenniet.

Apple har investerat en betydande mängd företagsresurser i elbilsprojektet, enligt Bloomberg, som rapporterade att Apple har spenderat hundratals miljoner dollar per år, samtidigt som det skett flera omgångar av uppsägningar, strategiförändringar och förseningar. En framgångsrik elbilslansering skulle kunna sätta Apple i direkt konkurrens med biltillverkare som Tesla, BYD, Ford, GMC och Rivian. Amazon har investerat mer än 1.3 miljarder dollar i elbilen Rivian. Fordonstillverkare som Fords VD Jim Farley och Teslas VD Elon Musk har nyligen tvivlat på lönsamheten och den säkra tillämpningen av helt självkörande fordon.

Teslas autopilotfunktioner kräver aktiv förarövervakning och gör inte fordonet helt självkörande. Enligt företaget kommer helt självkörande bilar att vara beroende av en tillförlitlighet som vida överstiger mänskliga förare. Det kommer att krävas många mil av erfarenhet, samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa områden.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.