Enligt kinesiska offentliga register startade företaget förra onsdagen i Hangzhou, Ma's hemstad i östra Kina som också fungerar som bas för e-handels- och teknikjätten Alibaba.
Det nya företaget kommer att fokusera på försäljning av färdigförpackade livsmedel, import och export samt försäljning av "ätbara jordbruksprodukter", enligt Kinas statliga företagsregister National Enterprise Credit Information Publicity System. Ma's Kitchen har ett registrerat kapital på 10 miljoner yuan (1,4 miljoner dollar).
Detta sammanfaller med spekulationerna om att han skulle börja i den växande marknaden för färdiglagad mat. Industrin är värd cirka 71,1 miljarder yuan (9,9 miljarder dollar) förra året, en ökning med cirka 28% från 2018, enligt Euromonitor International.
Om han däremot funderar på att sälja färska livsmedel som frukt finns det också en efterfrågan på hög kvalitet till rimliga priser. Ma:s kopplingar till e-handel skulle ge ett mervärde om han istället valde den vägen, säger Ben Cavender, VD för China Market Research Group, ett strategikonsultföretag.
Förra veckan stoppade Ma sina planer att sälja sina aktier efter att Alibabas aktier sjönk.
Ma blir mer offentligt aktiv igen efter att ha legat lågt. Han har hållit sig borta från rampljuset efter Pekings hårda slag mot hans företag. Hans anställda blev förvånade när han svarade på ett inlägg från en anställd på Alibabas interna forum. Förutom att berömma sin rival PDD Holdings Inc. för de beslut som de har fattat under de senaste åren av rivalen, inkluderar hans meddelande:
"Varje stort företag föds på en vinter". När AI-eran för e-handeln inleds är det en möjlighet för alla, men också en utmaning".