Alla hjärtans dag påverkar svenska konsumenters beteende. En förväntad försäljning på 1 miljard kronor visar tydligt att vi mer än gärna inhandlar något extra till de vi håller kära, vilket har en märkbar inverkan på handeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Svensk Handel  genomförde en undersökning förra månaden angående kundens köpbeteende på Alla hjärtans dag.

Sammanfattning:

  • Ungefär fem av tio svenskar planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag i år. Det är flest i de yngre åldersgrupperna som firar dagen, andelen sjunker sedan med stigande ålder.
  • De som kommer att uppmärksamma Alla hjärtans dag planerar att spendera i genomsnitt 510 kronor på bland annat blommor, presenter och restaurangbesök. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 1 miljard kronor.
  • De populäraste presenterna att ge bort under Alla hjärtans dag är blommor och choklad.
  • Knappt var femte handlare (19 procent) uppger att dagen är viktig för försäljningen. Det gör det till den sjätte viktigaste högtiden av de tolv som Svensk Handel mäter.
  • Alla hjärtans dag är av största betydelse för dagligvaruhandeln där 48 procent uppger att högtiden är viktig för försäljningen.

Affärsidén med Alla hjärtans dag

Hallmarks grundare J.C. Hall började sälja Alla hjärtans dag-vykort 1910.  När vykorten minskade i popularitet lade Hallmark till gratulationskort i sitt sortiment 1912. Alla hjärtans dag-kort lades till företagets sortiment 1913.  Hallmark började trycka sina egna gratulationskort 1915. Företagets första Alla hjärtans dag-kort dök upp på butikshyllorna 1916.

Under årens lopp har Alla hjärtans dag blivit alltmer kommersialiserad eftersom företag har tagit tillfället i akt att marknadsföra produkter och tjänster som är relaterade till högtiden. Alla hjärtans dag har en otroligt genomgripande inverkan på ekonomin. Av undersökningen framgår att det finns några alternativ som kunderna planerade att köpa till sina nära och kära.

Personerna som svarade att de planerar att köpa en present eller blommor (till sin partner eller till någon annan) har fått följdfrågan vad de tänker köpa. Den vanligaste gåvan är blommor, framför allt bland männen. Drygt varannan man planerar nämligen att ge bort blommor. En tredjedel av männen planerade att ge choklad.

Tre av tio kvinnor köper också blommor på alla hjärtans dag. Något fler, 37 procent av kvinnorna, har planer på att ge bort choklad, vilket är en något högre andel än bland männen. Det är också vanligare att kvinnor ger bort en parfym och nallar än att män gör det. Männen köper i sin tur i högre utsträckning ett smycke för att uppmärksamma någon.

En förvirrad historia om Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag, Valentines dag, som den kallas på engelska, har en historia som är höljd i dunkel - och vissa skulle säga att dess ursprung är allt annat än romantiskt. Men de flesta historiker är överens om att dagens högtid har sina rötter i både kristen och romersk historia.

Många historiker menar att de gamla romarna är ansvariga för vår moderna Alla hjärtans dag eftersom kejsar Claudius II avrättade två män - som båda råkade heta Valentin - den 14 februari olika år på 300-talet. Enligt legenden förrättade en av Valentinerna, en präst, äktenskap i hemlighet trots att Claudius hade förbjudit äktenskap för unga män eftersom han ansåg att ensamstående män var bättre soldater än de som hade fruar. Valentin avrättades när Claudius upptäckte att Valentin förrättade vigseln.

Andra historiker menar att den kristna kyrkan kan ha beslutat att placera Valentins festdag i mitten av februari för att "kristna" firandet av Lupercalia, som var en fertilitetsfestival - och även en hednisk sådan - tillägnad den romerska jordbruksguden Faunus.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.