Federal Aviation Administration började förra hösten att auktorisera vissa drönaroperatörer att flyga sina farkoster "bortom synhåll" eller BVLOS. Fram till nyligen var kommersiella drönaroperatörer inte tillåtna att flyga sina farkoster långa sträckor utan visuella spanare. Att ha dessa spanare längs drönarnas rutter var opraktiskt och kostsamt, vilket gjorde uppskalning omöjlig.
Detta genombrott har möjliggjort mer omfattande drönarleveranser för Amazon, Zipline och Wing.
Amazon, som för närvarande har verkat i 2 stater i USA, kommer att lägga till en tredje plats i USA och 2 platser i Europa.
Zipline expanderar sina verksamheter på amerikansk mark och i Storbritannien. De började med att leverera medicinska förnödenheter i Rwanda och Ghana och har redan haft 60 miljoner kommersiella autonoma mil.
Wing, ett dotterbolag till Alphabet, planerar att använda AI för att göra sina operationer mer effektiva. Hittills har de gjort 350 000 leveranser.
Drönare levererar på svenska marknaden
År 2021 slutförde Aerit sin första kommersiella BVLOS-matleverans. I juni 2023 meddelades det att Aerit började erbjuda drönarleveranstjänster som täcker utvalda hushåll i Värmdö Kommun. Aerits tjänster kommer att erbjuda ett utbud av produkter inklusive apoteksvaror, matvaror, måltider och detaljhandelsvaror från butiker och restauranger som är belägna i Värmdö Köpcentrum. 30 minuters bilresor förvandlades till en 7-minuters leverans. Aerit ansåg detta första leveransnav som en milstolpe för dem samt för drönarleveranstjänster i Sverige.
Det svenska företaget Kookiejar meddelade i juli 2023 att de samarbetar med STILFOLD för att bygga avancerade drönarlandningsplattformar eller "vertiports". Kookiejar har som mål att ha sitt nätverk i drift år 2024. Redan har Kookiejar skapat/flera säkrade pilotplatser i Europa och Mellanöstern samt etablerat partnerskap med Airqual Technologies, ADB Safegate, JetPak, Aerit, Oilchain och Flying Basket för att möjliggöra sina nätverksoperationer och pilotprojekt.