Trött på käcka listor hur du blir bättre i ditt ledarskap, 3 tips, 5 tips, 7 tips…? Jag har ett enda råd till dig som chef, särskilt om du är på väg in i en ny chefsroll.
Fattar du vilket snack det har varit om den nya chefen? Utnyttja människors nyfikenhet och oro för hur det ska bli. Alla vill berätta sin historia, de vill att du ska förstå vilka de är, vad de kan, vad de behöver, hur de har det på jobbet och även hemma.
Du har en ”lucka” precis när du kliver in på din nya arbetsplats. När den där luckan är öppen har du möjlighet att lära känna dina nya medarbetare, kulturen, vilka värderingar som styr, hur de mår, vad gnager och skaver. Vad behöver utvecklas i gruppen för att göra arbetet ännu bättre, vad är det som fungerar bra som vi behöver mer av?
Se upp! Luckan smäller igen väldigt snabbt om du inte ser till att aktivt hålla den öppen!
Blocka tid i din kalender för riktiga samtal. Investera tid i att lyssna på dina nya medarbetare. Låt varje samtal ta den tid det tar, upp till två timmar per medarbetare är min erfarenhet. Har du inte tid med det? Du kommer få tillbaka den tiden flera gånger om – jag lovar. Skaffa dig mandat, berätta för din egen chef att du kommer avsätta den här tiden. Möten, utbildning och annat kan vänta.
Det är inte vad de gör i sitt arbete som är det mest centrala att du får till dig. Det kan du ta senare. Det är allt det där andra, det viktigaste på en arbetsplats. Samarbetet, trivsel, hur de mår, vilka de är, vad är viktigt, vad ger energi, vad tar energi, vad behöver de, vad kan de ge, bilden av sig själva, hur ser deras liv ut när de inte är på jobbet osv.
Lyssna! Lyssna! Lyssna!
Du märker snabbt under samtalet vad som får dem att le och vad som gör dem obehagliga till mods. Jag menar inte att det ska vara en mysig stund med nya chefen. Var krävande i samtalen. Vad säjer de egentligen? Ställ följdfrågor tills du verkligen förstår.
Se till att vara riktigt närvarande mentalt, det är en härlig känsla att fullt ut ta in andra människors berättelser. Du måste vara intresserad på riktigt! Har du inte tid och inte orkar lyssna och vara närvarande mentalt kan du faktiskt lika gärna skita i samtalen.
Alla människor längtar efter att bli lyssnade till, det betyder att man är sedd. Så de är ganska ointresserade av dig. Sorry! Det är 99% medarbetarnas tid, luta dig tillbaka och plocka fram ditt viktigaste verktyg – stora öron är fantastiskt.
Om jag bara hade förstått det här när jag gick in i mitt första chefsuppdrag för drygt 20 år sedan. Jag hamnade runt mötesbord och bakom skärmen, andra fick grepp om min kalender, jag försökte leva upp till det jag trodde förväntades av mig och tiden räckte naturligtvis inte till. Jag är idag säker på att några skippade möten, obesvarade mail eller olästa rapporter inte hade märkts på resultatet. Hade jag istället ägnat den tiden åt mina medarbetare, hade vägen varit betydligt enklare. Jag tänkte att jag inte var den ”typen som hade utvecklade tentakler” och kände av vad som hände på arbetsplatsen. Nu vet jag bättre. Jag tog mig helt enkelt inte tid – jag gjorde andra prioriteringar. Värdefull erfarenhet som utvecklat mitt ledarskap. Det är människorna som gör att det är kul att vara chef!
Så ta tag i samtalen direkt – luckan slår snabbt igen. Visa att du vill hålla luckan öppen även i fortsättningen – låt öronen vara stora nästa dag och nästa dag och nästa dag.