Nikola var en startup-tillverkare av lastbilar som skulle revolutionera hela världens fordonsmarknad med vätgasdrift.
Vätgas har länge ansetts vara en bättre energikälla än el, trots att elektriska fordon revolutionerar marknaden idag. Vätgasfordon kan tankas lika snabbt som ett vanlig dieselfordon och ha lika lång räckvidd, dvs inga av de problem som dagens elfordon har. Dessutom så har de inga batterier med giftiga konfliktkemikalier. När väte (hydrogen på engelska) förbränns med oxygen (syre) blir restprodukten H2O, alltså vatten.
Ur miljöperspektivet, användarperspektivet och även ur ett politiskt perspektiv, så är vätgasfordon bättre än elfordon. Det är därför alla ville vara med på Nikola-tåget, bildligt menat. Värderingen var som högst uppe i ca 350 miljarder kr, pre-production, alltså innan man sålt ett enda fordon.
Allt var dock ett korthus.
Hur hade Nielsen Valuation Group hanterat en due diligence av Nikola?
1. Granskning av Trevor Milton. Han hade lurat köparen av sitt första företag (i larmbranschen) samt sin affärspartner i samma företag. En historik att vilseledning, är vad man ofta ser upprepar sig.
2. Granskning av bränslekonverteringar av lastbilar som Trevor Milton tidigare gjort. Dessa lastbilar fungerade mycket dåligt, och slutfördes inte ens. Han fifflade sedan med företaget för att undvika juridiskt ansvar. Han startade ett nytt företag med nästan exakt samma namn, och flyttade tillgångarna dit, och lurade ytterligare kunder med samma upplägg. Han använde också investerarnas pengar privat. Återigen, så finns det en historik av vilseledning.
3. Trevor Milton påstod att hela produktionslinjen var klar, och att lastbilar som visades upp på scener var fullt körbara. Investmentbanker och andra stora fordonstillverkare som General Motors och industrijättar som Bosch och BP anlitade sina stora team med due diligence konsulter, som drog på sig miljonkostnader i analyser, innan de investerade hundratals miljarder kr.
Jag hade helt enkelt bara gått fram till lastbilen och tittat under huven. Där fanns inte den tekniken som påstods finnas där. Alternativt hade jag krävt att se produktionslinjen. Dessa är enormt stora på t.ex Scania i Södertälje. Trevor Milton ljög om att det skulle finnas en sådan produktionslinje, men det fanns inte.
Bloomberg avslöjade detta i en artikel, men av anledningar som är oklara för mig, så valde många investerare att gå vidare ändå. Det är sällan man får allt serverat på ett fat i situationer som denna. Bloomberg är dessutom en trovärdig källa i sammanhanget.
Till slut blev ryktena för stora för att ignorera. Då släppte de en video på en lastbil som till synes körde på en landsväg i Arizona. Bilden var dock snedvriden, som i en Fast & Furious film. En oviktig detalj kan man tycka, men detta var för att dölja att man hade bogserat upp lastbilen för en backe och låtit den rulla nedför. Videon var alltså fejkad och lastbilen hade fortfarande inte tekniken som påstods, men videon tystade de flesta icke tekniska kritiker.
4. Man skulle kunna tro att denna historien inte kunde bli mer galen, men då skulle man ha fel. När Nikola Motors förvärvade batteribolaget Zapgo så var det synd att Trevor Milton inte köpte en företagsbesiktning av ett professionellt företag, för då hade han fått reda på att Zapgo's batteriteknik var en bluff, precis som Nikola's vätgasteknik. Grundaren av Zapgo var Charles Resnick, och även han hade en spännande historik, då han använt pengar från rymdmyndigheten NASA till att köpa ”vuxentjänster”.
Allt avslöjades slutligen av en short seller, som i princip gjorde samma sak som Bloomberg, men mer utförligt. Det sägs att många tekniskt kompetenta var frustrerade eftersom de redan från början förstod vilken bluff detta var. Dessutom så har många due diligence team har blivit ifrågasatta efter detta. Hur kunde man spendera så mycket tid och pengar på marknadsanalyser, och hundratals miljarder kr, när det var så enkelt att titta under huven (hytten) på en lastbil, eller fråga var en produktsanläggning stor som 50 fotbollsplaner ligger.
Sunt förnuft, på en relativt grundläggande nivå hade i detta fallet sparat hundratals miljarder kr.